Apotheken

Wilt u de administratieve lasten in uw apotheek verlichten? Meer efficiëntie en tegelijkertijd meer inzicht in uw administratieve organisatie? Of wilt u een automatiseringsslag maken in uw apotheek? Wij zijn al jaren actief binnen de zorgbranche en weten als geen ander dat apothekers de laatste jaren veel onder druk staan. Wij helpen u graag om het roer om te gooien.
 

Administratieve lastenverlichting

Onderzoek wijst uit dat de administratieve lastendruk bij apothekers hoger dan gemiddeld is ten aanzien van andere zorgverleners. Maatregelen vanuit de overheid zorgen voor een zwaardere financiële lastendruk: minder omzet, maar meer werk.

Wij helpen u met de administratieve lastenverlichting van uw apotheek. Dankzij onze jarenlange ervaring, helpen wij u succes te behalen op het gebied van efficiëntie en kostenbesparing.

Oog voor efficiëntie in de administratie van uw apotheek

Josianne Verdoes, senior controller bij Alexandré vertelt: “Zodra ik iets in de administratie opmerk dat efficiënter kan, licht ik de klant hierover in. Verbeteringen besparen tenslotte tijd en geld. We denken kostentechnisch echt met de klant mee. Kosten bepaalde werkzaamheden onnodig veel tijd? Dan kijken we samen met de apotheker, hoe dit efficiënter kan. Wij benutten daarbij de (nieuwe) mogelijkheden in het boekhoudpakket, zoals het fiatteren van betalingen”.

Volledige ontzorging van uw administratie

Alexandré voert de volledige administratie van uw apotheek, inclusief salarissen, inkoop-/verkoopadministratie, jaarrekening, fiscale aangiftes en controlling. Onze medewerkers worden regelmatig bijgeschoold en volgen diverse cursussen en trainingen, bijvoorbeeld met betrekking tot regelgeving in de salarisadministratie. Dorine Oosterwijk, salarisspecialist bij Alexandré, vertelt er hier meer over.

Benchmarking: “hoe doen wij het ten opzichte van andere apotheken?”

Klanten vragen ons regelmatig om meer inzicht in hun uitgavenpatroon. Ze zijn benieuwd hoe hun apotheek draait en willen dit vergelijken met andere apotheken. Waar valt nog winst te behalen? Waar verlies ik onnodig kosten? Posten waarop wij vergelijken, zijn bijvoorbeeld personeelskosten, huur en logistiek. Een benchmark levert vaak interessante bevindingen op, met kostenbesparing tot gevolg.

Digitalisering in de apotheek

Wij richten ons op het volledig digitaliseren van uw apothekersadministratie. Niet voor niets hanteren wij het credo “digitaliseer uw accountant”. Om dit te realiseren maken wij gebruik van een online boekhoudsysteem, waar diverse (zorg)pakketten aan gekoppeld kunnen worden. Zo verrichten wij koppelingen tussen AIS systemen zoals Pharmacom en boekhoudpakketten, waaronder Exact en Twinfield. Het resultaat? Minder handmatig werk en dus minder fouten, tijdsbesparing en volledig inzicht in de administratie van uw apotheek.

Veel van onze klanten zijn heel bewust bezig met automatisering binnen hun apotheek. Ze willen processen zoals receptcontrole efficiënter inrichten. Lees ook eens het interview met apotheker Jouke de Jong uit Drachten. Hij heeft als uitgangspunt: “wat we kunnen automatiseren, moeten we automatiseren”. Hij maakt dan ook gebruik van onze boekhoudkoppeling tussen Pharmacom en Twinfield.

Lees meer over onze boekhoudkoppelingen >>


Fiscaal advies

Ook een sterk fiscaal advies kan u een behoorlijke besparing opleveren. Samen met u gaan wij opzoek naar de meest gunstige fiscale en financiële mogelijkheden. Voor een apotheker is bijvoorbeeld de fiscale positie van de aandelen in de groothandel erg belangrijk. Ook kan het fiscaal verstandig zijn om een samenwerking aan te gaan (als BV/Holding/Maatschap) met een andere zorgverlener of apotheker. Wanneer u als apotheker besluit om meerdere vestigingen te openen, is het verstandig om na te denken over de BV-structuur. Wij geven uiteraard ook advies over meer alledaagse zaken en beantwoorden vragen als: “moet ik mijn auto zakelijk of privé boeken?”.

Lees ook eens het interview met Mark Paalman, onze fiscaal adviseur voor de zorgbranche.

Uw praktijk optimaal aansturen door goede controlling en rapportage

Met een goede planning- en controlcyclus en tussentijdse rapportages stuurt u uw financiële organisatie goed aan. Hierdoor bent u altijd op de hoogte van uw huidige situatie en kunt u tijdig bijsturen. Wij richten deze cyclus voor u in en voeren deze ook uit. Onderdeel hiervan zijn de operationele planning, begroting, budgettering, de analyse van resultaten en periodieke rapportages.

Administratie en advies: onze aanpak

Wij zijn u graag van dienst bij:

- het opzetten van een digitale administratie,

- het opstellen van de jaarrekening,

- het leveren van fiscaal advies,

- een praktijkoverdracht.

Lees meer over onze aanpak >>