Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Welke aspecten in uw apotheek waarderen verzekeraars het meest?

Welke aspecten in uw apotheek waarderen verzekeraars het meest?

Voor elke apotheek is het belangrijk om goede afspraken te maken met de verschillende verzekeraars om zo hun inkoopkortingen te maximaliseren. Om uw apotheek in aanmerking te laten komen voor gunstige afspraken hanteren verzekeraars apothekersprofielen waarin staat welke aspecten voor hen van belang zijn. Maar welke zaken waarderen zorgverzekeraars het meest waardoor u als apotheker in aanmerking komt voor zo’n speciale prijsafspraak? In ons blog gaan wij in op 4 aspecten die zorgverzekeraars zeer belangrijk vinden en waarmee u uw voordeel kunt behalen. Onze bevindingen komen voort uit een intern onderzoek dat wij hebben gedaan naar apothekersprofielen bij verschillende verzekeraars (VGZ, ZV, Menzis en CZ). Hetgeen verzekeraars hoog waarderen blijkt nagenoeg hetzelfde.

1. Preferente uitgiften

De mate waarin u als apotheker preferente uitgiften doet beoordelen de meeste verzekeraars als belangrijkste aspect om u als apotheker te honoreren met prijsvoordeel. Elke verzekeraar heeft een eigen lijst met preferente uitgiften oftewel een lijst met leveranciers waar de zorgverzekeraar op zijn beurt weer prijsafspraken mee heeft. Om als apotheker in aanmerking te komen voor een basisovereenkomst is er minimaal een compliance graad van 75% nodig. De meeste verzekeraars zullen de hoogste gradatie aan korting verlenen wanneer u, als apotheker, een compliance graad van 92,5% of hoger heeft.

2. Klanttevredenheid

Verzekeraars kijken ook veel naar klantervaringen binnen uw apotheek. Heeft de klant bijvoorbeeld een goed gevoel over het contact met de apotheek bij vragen over het gewenste effect of bijwerkingen van een medicijn? Is er een goede uitleg en ‘follow up’? Als deze ervaringen positief zijn, dan heeft de klant vaak vertrouwen in de zorgvuldigheid en bekwaamheid van de apotheek. Zijn uw klantwaarderingen hoog dan komt u ook in aanmerking voor hogere kortingen of speciale afspraken met de verzekeraar.

 3. Richtlijnen gepast gebruik en behandeling

De verzekeraar stelt richtlijnen op voor gepast gebruik en behandelingen. Deze zijn van toepassing op specifieke medicaties voor verschillende ziektes of condities of medicaties bij bepaalde leeftijdsgroepen. De mogelijke bijwerkingen en verslavende effecten staan hierin beschreven. Des te meer een apotheek zich inzet om de richtlijnen volgens beschrijving en gepast gebruik te volgen des te beter u als apotheek bij de verzekeraar te boek staat wat weer leidt tot hogere kortingspercentages en betere afspraken.4

4. Serviceaspecten zoals bereikbaarheid

Hier kijken verzekeraars voornamelijk naar de bereikbaarheid van de apotheek, zowel fysiek als digitaal. Een voorbeeld van een eis die verschillende verzekeraars stellen is het gebruik van kijksluiter, een app waarmee klanten te allen tijde een duidelijke uitleg krijgen over de bijsluiter van hun medicatie. Andere punten waar u als apotheker op kan letten en die verzekeraars waarderen zijn openingstijden buiten de normale werktijden van 08.30 uur tot 17.00 uur om. Bijvoorbeeld avond- of weekendopeningen of een afhaalpunt waar de klant op elk tijdstip terecht kan. 

Meer weten of advies over contractvorming?

Wilt u meer weten over contracten met zorgverzekeraars? Laat het ons weten. 

Stel uw vraag

 

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.