Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Zakelijk in de zorg: interview met Janina Prins

Zakelijk in de zorg: interview met Janina Prins

Janina Prins.jpg

Zzp’er Janina Prins begon ooit als huisartsassistente, maar koos na enkele jaren voor een commerciële baan in het bedrijfsleven. Als gedreven salesmanager kwam ze volledig tot haar recht en organiseerde onder andere bedrijfsevenementen. Nu verleent ze vanuit haar eigen bedrijf uiteenlopende diensten, van marketing- en communicatieadvies tot huisartsenondersteuning. Alexandré Finance ging met Janina in gesprek en was vooral benieuwd naar de toegevoegde waarde die zij met haar zakelijke achtergrond biedt aan de zorgsector.

Zakelijke kennis en ervaring toegepast in de zorg

Bij opdrachtgevers uit de zorg werk ik voornamelijk als invalassistente. Daarbij voer ik meestal werkzaamheden uit die prioriteit hebben. Denk aan baliewerkzaamheden, de telefoon beantwoorden, afspraken maken en medisch-technische handelingen. Eigenlijk al het ondersteunende werk voor de huisarts en het spreekuur. Als zzp’er heb ik geleerd om snel te schakelen. Je komt tenslotte bij zoveel praktijken over de vloer. Ook is het van belang om goed te luisteren naar de opdrachtgever en de juiste vragen te stellen, zoals: Waar liggen de prioriteiten? En waar de knelpunten?”

“Juist met werkervaring vanuit zeer uiteenlopende huisartsenpraktijken, kan je als zzp’er van grote waarde zijn. De ervaring en kennis die ik opdoe, deel ik graag weer uit.”

“Door mijn jarenlange ervaring in het bedrijfsleven heb ik goed oog gekregen voor aanverwante zaken in een praktijk, die soms minder van belang lijken te zijn. Zo signaleer ik snel zaken die efficiënter kunnen. Ik merk bijvoorbeeld dat er, door de overvolle spreekuren en hoge werkdruk, soms minder aandacht is voor de onderlinge communicatie of dat juist de communicatie naar buiten toe meer aandacht behoeft. Ik probeer dan binnen een team meer aan te sturen op ieders kwaliteiten. Vragen die ik dan stel zijn: Wat kan je als medewerker zelf inbrengen in het team? Heb je bepaalde kwaliteiten? Is er werk dat je extra leuk vindt? Met de antwoorden op deze vragen, kan je bepaalde taken en verantwoordelijkheden anders verdelen binnen het team. Ook stuur ik aan op regelmatig overleg, transparant zijn naar elkaar, leren van knelpunten of het instellen van een tevredenheidsonderzoek onder patiënten. Allemaal zaken die als doel hebben de communicatie van de praktijk te verbeteren.”

Efficiency binnen huisartsenpraktijken

“Je ziet dat veel praktijken steeds efficiënter gaan werken. Zelf pleit ik ook voor het zoveel mogelijk digitaliseren van processen. Hoewel steeds meer praktijken hiermee aan de slag gaan, wordt er in de communicatiestroom toch nog veel op papier gezet. Ook zie je bijvoorbeeld nog veel dubbelingen in de registraties. Tegelijk worden de websites van veel huisartsen steeds professioneler. Denk aan een tool voor het maken van online afspraken, het versturen van e-mailnieuwsberichten of het online aanvragen van herhaalrecepten. Ook zie je dat er steeds meer praktijkmanagers komen die zich inzetten voor het professionaliseren van een praktijk en dat er echt gekeken wordt naar investeren in het team.”


Benchmarking voor huisartsen

We sluiten het interview af met benchmarking, een dienst die in het bedrijfsleven vaak gebruikt wordt om bedrijven, die binnen dezelfde branche actief zijn, met elkaar te vergelijken. We leggen Janina de volgende vraag voor: “In hoeverre denk jij dat huisartsen met benchmarking bezig zijn en er voor open staan om meer op resultaten/cijfers te sturen?”

“Uiteindelijk wil denk ik elke praktijk kostenbesparend bezig zijn. Dat zie ik door de investeringen die genomen worden. Wel denk ik dat met name de jongere generatie artsen hiervoor openstaat. De oudere generatie is iets traditioneler en heeft écht, en terecht, als voornaamste prioriteit de patiëntenzorg. Termen en diensten vanuit het bedrijfsleven klinken dan al vrij snel te zakelijk voor hen. Toch zie ik wel steeds vaker dat er aangestuurd wordt op efficiency en cijfers. Dat komt ook mede door de praktijkmanagers die vaak of uit het bedrijfsleven komen of gewoon een meer zakelijke insteek hebben.”

benchmark praktijk vergeleken

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.