Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
In gesprek met Josianne Verdoes, controller bij Alexandré

In gesprek met Josianne Verdoes, controller bij Alexandré

Josianne Verdoes.jpg

Sinds maart 2015 werkt Josianne Verdoes als controller bij Alexandré. “Ik ben altijd al dol op cijfers geweest, met name op het puzzelen met cijfers. Aanvankelijk koos ik voor een studie Civiele Techniek aan de TU, vanwege de vele wiskunde. Toen bleek dat die studie toch niet bij mij paste, stopte ik en belandde ik bij toeval op een accountantskantoor. Dat beviel zo goed dat ik overstapte op een studie bedrijfseconomie aan de Saxion Hogeschool in Deventer en daarna nog de pre-master Accountancy aan Nyenrode afrondde. Bij Alexandré vind ik vooral de diversiteit in mijn werkzaamheden leuk, maar ook het samen kunnen sparren met de andere controllers bevalt goed. Lastige vraagstukken of uitdagingen in het werk bespreken we vaak samen. In dat opzicht kunnen we ook veel van elkaar leren.” 

Bijdragen aan een efficiënte, gezonde en betrouwbare organisatie

Josianne bedient een aantal zorgklanten, waaronder een apothekersgroep. Dit is tegelijk haar grootste klant. De werkzaamheden die zij verricht zijn het opstellen van (kwartaal)rapportages, jaarrekening en alle fiscale aangiftes. Ook debiteurenbeheer, benchmarking en administratieve ondersteuning behoren tot haar takenpakket.

Écht meerwaarde bieden voor de klant

Josianne wordt vooral enthousiast als ze een stapje extra voor een klant kan zetten. Zo zegt ze zelf: “Voor een gemiddelde klant controleer ik de administratie, verricht ik correctieboekingen, stel ik de jaarrekening op en verzorg ik de fiscale aangifte; de VPB, IB en BTW. Als ik iets kan doen wat echt meerwaarde heeft voor een klant, bijvoorbeeld het meedenken in kostenbesparingen of overige verbeteringen, dan haal ik daar mijn meeste werkvoldoening uit."

Benchmarking: 'hoe doen wij het ten opzichte van andere apotheken?’

Klanten vragen Alexandré regelmatig hen te helpen inzicht te geven in hun uitgaven en dat te vergelijken met andere apotheken of praktijken. “Klanten willen dan weten hoe zij draaien op het gebied van bijvoorbeeld personeelskosten, huur en logistiek”, legt Josianne uit. “Naar aanleiding van deze vraag doe ik benchmarkonderzoek, waaruit vaak interessante feiten naar voren komen. Dan blijkt bijvoorbeeld dat andere apotheken de bezorging van de medicijnen anders geregeld hebben, wat een stuk goedkoper is. Toch hebben onze klanten vaak best een goed beeld van hoe ze zelf presteren in de markt en zijn ze goed op de hoogte van ontwikkelingen in bijvoorbeeld receptaantallen.”

Meer efficiency in de administratie

“Zodra ik iets in de administratie opmerk, dat standaard aangepast moet worden, of ik zie dat iets niet efficiënt loopt, dan licht ik de klant hierover in. Dat bespaart tenslotte tijd en geld. We proberen kostentechnisch ook echt met de klant mee te denken. Als bepaalde werkzaamheden onnodig veel tijd kosten, kijken we hoe dit efficiënter kan. Wij maken hierbij gebruik van de (nieuwe) mogelijkheden in het boekhoudpakket, zoals het fiatteren van betalingen. Daarnaast zijn wij natuurlijk erg gericht op het ontwikkelen van automatiseringssystemen waar de Converter een goed voorbeeld van is.”

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.