Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte

In gesprek met Mark Paalman, fiscaal adviseur voor de zorgbranche

Mark-Paalman.jpgMark studeerde af aan de Universiteit van Enschede als bedrijfskundige en werkt sinds begin 2009 bij Alexandré. Hij begon zijn loopbaan bij ons als controller, maar nam al snel een aantal werkzaamheden over van de toenmalige teamleider. Vanaf 2011 is hij verantwoordelijk voor het hele administratieteam. Tussendoor heeft hij zich door studie en werkervaring gespecialiseerd in fiscale zaken. Daarnaast houdt hij zich bezig met de financiële softwareontwikkeling binnen de administratievoering.

De zorgverlener als eerstelijnsmanager

Door zijn jarenlange ervaring met de financiële organisatie en administratie binnen apotheken en praktijken heeft Mark een goed beeld van wat er speelt onder de zorgaanbieders. 

"Het is geen geheim dat de huisarts (en ook de apotheker) in de oude vorm eigenlijk niet meer bestaan. De praktijk aan huis sterft uit, de huisarts wordt steeds meer een eerstelijnsmanager. Dit legt een nog zwaardere druk op de huisarts, die naast het onderhouden van zijn zeer uitgebreide vakkennis ook steeds een meer uitdijende praktijk moet runnen. Je ziet deze ontwikkeling heel sterk bij de huisarts, maar ook het vak van apotheker en tandarts is niet meer puur vakinhoudelijk te noemen."

Automatisering van de zorgadministratie

"Zo ook administratieve taken die op het bordje van de zorgaanbieder komen. In principe is de digitalisering in de zorg een gunstige ontwikkeling. Het volledig automatisch declareren en het digitaal onderhouden van een dossier maakt het werken makkelijker ten opzichte van het vele papierwerk. De keerzijde is dat de zorgverlener afhankelijk wordt van grote softwarepartijen en steeds minder te kiezen heeft. Je kunt je inmiddels afvragen of de grote softwarepartijen de digitale ontwikkelingen nog wel bij kunnen benen. In alle bloedgroepen zien wij dat de softwareleveranciers slechts een beperkt aantal keuzes kunnen maken. Tegelijkertijd hebben zij zo’n sterke positie via een zorggroep of cluster dat overstappen naar een ander pakket eigenlijk niet te doen (en heel duur) is."

Softwareontwikkelingen op het gebied van de financiële administratie

"De ervaring leert dat veel klanten zich niet vrij voelen om een softwarepakket te kiezen waar ze zich het meest prettig bij voelen. In sommige markten ervaart de zorgverlener het zelfs zo dat er geen volwaardig pakket op de markt is.

Het gegeven dat wij een administratieve koppeling aanbieden, komt voort uit de constatering dat er geen tot weinig ontwikkelingen zijn op het gebied van administratieve vastlegging bij de grote leveranciers. Als er al een koppeling naar een boekhouding is, dan wordt de klant meestal verplicht gesteld in een rigide boekhoudpakket te werken. De output uit de systemen is veelal relatief ouderwets, wat betekent dat we eigenlijk alleen de hoognodige informatie over kunnen halen. De administrateur redt zich hier wel mee, maar voor uitgebreide en diepgaande rapportages zou meer informatie beter zijn. Dit vereist echter een koerswijziging van de softwareleveranciers die wij niet op korte termijn zien gebeuren."

De patiënt centraal

"Wij merken wel heel duidelijk dat naast alle (administratieve) taken die een zorgverlener ook heeft, zijn patiënten altijd het belangrijkste zijn. Als de patiënten tevreden zijn, dan is de arts of apotheker dat ook vaak. En zo hoort het natuurlijk ook. Het werken aan de patiëntdossiers is daarom voor een zorgverlener essentieel. Gelukkig zien wij veelal dat softwareleveranciers, maar zeker ook de zorgverleners, dit eigenlijk altijd goed op orde hebben."

 

Deel dit bericht:

Mis nooit nieuws!

Schrijf u in om onze updates te ontvangen, zo vaak als u dat zelf wilt.