Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
7 belangrijke aanpassingen van de arbeidsomstandighedenwet

7 belangrijke aanpassingen van de arbeidsomstandighedenwet

Op 24 januari 2017 is het wetsvoorstel met betrekking tot de aanpassing van de Arbowet aangenomen in de Eerste Kamer. Dit betekent dat op 1 juli 2017 de nieuwe arbeidsomstandighedenwet in werking treedt. Wat dit voor uw organisatie betekent zullen we in dit artikel behandelen. “Werknemers moeten gezond en veilig kunnen werken. Daar zorgt de Arbeidsomstandighedenwet voor, ook wel bekend als de Arbowet.” (ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid).

De aanleiding van de aankomende verandering is  de aanhoudende kritiek op het functioneren van de arbodienstverlening en met name de rol van de bedrijfsarts. Om deze reden is op verzoek van minister Asscher in september 2014 advies uitgebracht door de Sociaal Economische Raad (SER) over de toekomst van arbeid gerelateerde zorg. Dit advies heeft er uiteindelijk toe geleid dat minister Asscher in december 2015 een wetsvoorstel heeft ingediend voor wijziging van de Arbeidsomstandighedenwet. Volgens het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het doel van deze wijziging:  “De vernieuwde Arbowet heeft als doel de betrokkenheid van werkgevers en werknemers bij de arbodienstverlening te vergroten en de positie van de bedrijfsarts te verbeteren. Preventie staat hierbij centraal”. Dit moet bewerkstelligd worden door een duidelijkere rol van de bedrijfsarts, de komst van basiscontracten met de arbodienst, een sterkere positie voor de preventie medewerker en meer betrokkenheid van zowel werknemer en werkgever.  

De belangrijkste veranderingen:
Hieronder zullen we puntsgewijs in kaart brengen wat de belangrijkste veranderingen zijn van de Arbowet. (zie: https://www.arboportaal.nl/actueel/arbozorg/wijzigingen)

  1. Open spreekuur
    In de nieuwe Arbowet moet de werkgever ervoor zorgen dat de werknemer de bedrijfsarts kan bezoeken als hij vragen heeft over zijn gezondheid in relatie tot het werk, ook als de werknemer nog niet verzuimt of klachten heeft. Dit kan bijvoorbeeld via een open spreekuur. Iedere werknemer heeft dus het recht om zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts te bezoeken. Dit heeft als doel klachten en verzuim te voorkomen.
  2. Vrije toegang werkvloer
    De bedrijfsarts moet elke werkplek kunnen bezoeken om het bedrijf zo beter te leren kennen. Dit zorgt ervoor dat de bedrijfsarts een beter inzicht krijgt in de arbeidsomstandigheden en de belasting op het werk.
  3. Second opinion
    Indien de werknemer twijfelt aan de juistheid van het door de bedrijfsarts gegeven advies, kan de werknemer een second opinion van een andere bedrijfsarts aanvragen. Dit geeft een werknemer de mogelijkheid om het oordeel van de bedrijfsarts te laten wegen door een andere bedrijfsarts. Bedrijfsartsen moeten zo’n verzoek altijd honoreren, tenzij er zwaarwegende argumenten zijn om het niet te doen. De second opinion wordt door de werkgever betaald.
  4. Melden beroepsziekten
    Het signaleren en melden van beroepsziekten was al een taak van de bedrijfsarts. Het basiscontract stelt nu dat de bedrijfsarts beroepsziekten moet kunnen melden aan het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten en hier dus ook tijd aan moet kunnen besteden.
  5. Verduidelijken van de adviserende rol van de bedrijfsarts
    In de nieuwe Arbowet staat preventie nog meer centraal. Zo wordt aangegeven dat de bedrijfsarts de werkgever moet adviseren over het toepassen van preventieve maatregelen voor gezond en veilig werken van de werknemers. Ook is opgenomen dat de bedrijfsarts adviseert bij ziekteverzuimbegeleiding in plaats van bijstand te verlenen. Hiermee wordt benadrukt dat het de werkgever is die verantwoordelijk is voor de verzuimbegeleiding.
  6. Grotere medewerkersbetrokkenheid
    Met de instemming op de persoon en de positie van de preventiemedewerker krijgt de OR meer betrokkenheid bij het arbobeleid. Daarnaast hebben de bedrijfsarts en andere Arbo deskundigen de mogelijkheid om overleg te voeren met de OR, PVT of betrokken medewerkers. Werknemers en Arbo deskundigen kunnen daardoor beter samenwerken en zijn zo goed betrokken bij het bedrijfsbeleid voor gezond en veilig werken.
  7. Duidelijkere rol preventiemedewerker
    Naast de bedrijfsarts krijgt ook de preventiemedewerker een belangrijkere rol in de nieuwe Arbowet. Elk bedrijf moest al ten minste één werknemer aanwijzen als preventiemedewerker. De preventiemedewerker heeft als taak te adviseren aan en samen te werken met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners. Het is aan te bevelen de preventiemedewerker te faciliteren in deskundigheid door middel van opleidingen, zodat de preventiemedewerker zijn taken goed kan uitoefenen.

De drie wettelijke taken van een preventiemedewerker zijn:

  • Het (mede) opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en –evaluatie
  • Het adviseren en nauw samenwerken met de OR/ PVT over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid
  • Deze maatregelen (mede) uitvoeren

De overgang
Om de overgang soepel te laten verlopen is er gekozen voor een overgangsperiode van 1 jaar. Voor 1 juli 2018 zullen contracten met uw arbodienstverlener moeten zijn aangepast, het zij door het afsluiten van een nieuw contract of middels een aanvulling op het reeds bestaande contract. Nieuwe contracten die na 1 juli 2017 worden afgesloten moeten wel meteen voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen. Daarnaast heeft het ministerie van SZW een stappenplan ontwikkeld.

Om er voor te zorgen dat u voldoet aan de nieuwe Arbowet heeft het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid een stappenplan. 1) betrek uw medewerkers. 2) breng de arbozorg in kaart. 3) stel eisen aan het arbocontract. 4) kies een arbodienstverlener. 5) informeer werknemers over arbozorg 6) evalueer arbozorg.  Meer informatie over de wijzigingen, het stappenplan en de basiscontracten zijn te vinden op https://www.arboportaal.nl/

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.