Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Huisartsen voorkom dat u onterecht patiënten weigert!

Huisartsen voorkom dat u onterecht patiënten weigert!

Afgelopen week kwam in het nieuws dat één op de vijf huisartsen patiënten weigert op een manier die in strijd is met de mededingingsregels. Deze mededingingsregels zijn vastgelegd in de Mededingingswet en worden bewaakt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Uit onderzoek van de ACM blijkt dat veel huisartsen niet weten dat ze in strijd met de mededingingswet handelen.  Daarom besloten wij dieper in het onderwerp te duiken. Weet u wanneer u een patiënt mag weigeren? Lees het in onderstaande blog.

Stel u werkt in een gemeente met meerder huisartsen: om ervoor te zorgen dat de ene huisarts niet 1000 patiënten heeft en de ander maar 300, heeft u onderling afgesproken dat u patiënten, uit een bepaalde wijk, standaard weigert als patiënt. Dit mag niet, het is verboden om onderling afspraken te maken die het overstappen naar een andere huisarts belemmeren. Daarnaast is het verboden om werkgebieden onderling te verdelen.

Wanneer mag u als huisarts dan wel een patiënt weigeren? Dat mag in de volgende gevallen:

  • Uw praktijk is vol. Als u nog meer patiënten zou aannemen zou dit de kwaliteit van de zorg onder druk zetten.
  • Er zit een te grote reisafstand tussen de huisarts en de patiënt. Als huisarts moet u bij een spoedgeval op tijd bij de patiënt kunnen zijn.
  • Er is een verschil in zorgvisie, bijvoorbeeld over euthanasie. 

Naar aanleiding van het nieuws van de autoriteit consumenten en markt,  heeft de LHV in samenwerking met de ACM een vernieuwde brochure opgesteld. In deze brochure staat informatie over het wisselen van huisarts en aan welke regels de huisarts moet voldoen. De brochure vindt u hier

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.