Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Een huisartsenpraktijk managen? Deze vaardigheden zijn vereist

Een huisartsenpraktijk managen? Deze vaardigheden zijn vereist

doctor handshake with a patient at doctors bright modern office in hospital.jpeg

Een huisartsenpraktijk vraagt veel organisatorische activiteiten. Een praktijk wordt daarom vanuit alle gebieden gezien als een organisatie, bijvoorbeeld door de zorgverzekeraar, de patiënt en de overheid. En een organisatie; daarin moet gemanaged worden. Specifiek voor huisartsenpraktijken komt daarbij dat zorg zowel kwalitatief als kwantitatief geborgd moet zijn. Mede deze borging zorgt ervoor dat praktijken andere vaardigheden vereisen dan welk bedrijf dan ook. Maar aan welke vaardigheden moet u dan eigenlijk denken?

Juist door het uitvoeren van al deze bedrijfsactiviteiten verliezen huisartsen tijd voor het werkelijk verlenen van zorg aan en aandacht voor patiënten. Wanneer een praktijk hiermee aan de slag wil, zal het al snel op de volgende twee keuzemogelijkheden uitkomen:

  1. De huisartsen blijven de managementtaken zelf uitvoeren, maar maken hier een efficiëntieslag in;
  2. De huisartsenpraktijk kiest ervoor om een praktijkmanager aan te trekken, die zich volledig richt op het uitvoeren van organisatorische activiteiten.

Voor welke optie uw praktijk ook kiest, één ding hebben beide oplossingen in ieder geval gemeen: het doel is om tijd vrij te maken bij huisartsen, zodat zij zich op de inhoud kunnen richten. Onderstaande vaardigheden hieronder zijn in beide gevallen van belang.

De manager van een huisartsenpraktijk heeft organisatievaardigheden

Allereerst is het belangrijk dat de (praktijk)manager in kwestie in staat is om de situatie van een afstand te kunnen bekijken. Vooral wanneer er gekozen wordt voor de eerder genoemde optie om huisartsen een efficiëntieslag te laten maken, wegen organisatievaardigheden extra zwaar mee. Per slot van rekening heeft een huisarts zorgwerkzaamheden, waardoor het lastiger wordt om te richten op de hoofdlijnen.

Onder organisatievaardigheden vallen: prioriteiten kunnen bepalen, beslissingen nemen en tijdsbewaking.

Manager huisartsenpraktijk, leidinggevende en coach in één

Als manager van een huisartsenpraktijk moet u in staat zijn om verschillende rollen aan te kunnen nemen. Door een coachende houding aan te nemen, geeft u medewerkers ruimte om te reflecteren en ontwikkelen. Vanzelfsprekend valt hiermee samen dat de manager in staat is om samen te werken, maar ook om samenwerking tot stand te brengen. Maar er zullen ook situaties zijn waarin u wat sneller of harder zal moeten optreden, bijvoorbeeld wanneer er een ad-hoc situatie optreed.

Communicatievaardigheden

Bij verschillende rollen horen ook verschillende communicatiestijlen. Om deze reden is het van belang dat de manager van een huisartsenpraktijk informatie mondeling duidelijk over kan dragen aan zowel medewerkers als derden. Daarnaast spelen, zeker in de zorgbranche, schriftelijke communicatievaardigheden een grote rol. De persoon in kwestie moet bijvoorbeeld de juiste structuur toepassen bij het schrijven van rapporten. Ook op het gebied van grammatica en spelling moet de persoon goed onderlegd zijn.

Nauwkeurig werken

In de zorgsector heeft nauwkeurigheid misschien wel een grotere rol dan in welke branche ook. Alhoewel een (praktijk)manager misschien niet altijd direct te maken heeft met het vastleggen van patiëntgegevens, is deze vaardigheid wel vereist voor het administreren en rapporteren. Een goed hulpmiddel hiervoor is het digitaliseren van administratie. Door een digitale administratie aan te leggen, verlaagt u de foutgevoeligheid. Deze huisartspraktijken gingen u daar al in voor.

In staat zijn om duurzame relaties op te bouwen

De taak om een huisartsenpraktijk te managen heeft een erg sociaal karakter. Dat komt omdat naast het contact met medewerkers, ook het contact met extern betrokkenen (zorgverzekeraars, regionale samenwerkingsverbanden etc.) onderhouden moet worden. In het kader van effectiviteit is het hierbij wel vereist dat de relaties bijdragen aan de realisatie van organisatiedoelstellingen.

Omdat de ene praktijk de andere niet is, zal de focus per praktijk verschillen. Het accent zal bij de ene praktijk dan ook liggen op administratie en bij de andere op de ontwikkeling van medewerkers.

Wil je binnenkort starten als huisarts? Wij schreven een whitepaper over wat er komt kijken bij de overname van een huisartsenpraktijk. Download hem gratis!

New Call-to-action

 

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.