Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Wat als uw patiënt niet betaalt?

Wat als uw patiënt niet betaalt?

Als er één ding vervelend is, dan is het wel een klant of patiënt die zijn rekening niet betaald en u achter u geld aan moet.  Helaas zijn openstaande facturen ook in uw tandartsenpraktijk of apotheek waarschijnlijk aan de orde van de dag. Wat voor opties heeft u nog, wanneer uw patiënt de rekening niet betaalt?

Lees ook de blog: Gaat mijn patiënt wel betalen?

Na de betalingsherinnering en aanmaning

Zoals u in bovenstaande blog  heeft kunnen lezen, is het in de hand houden van uw administratie van groot belang.  Toch kan het zijn dat de patiënt ook na betalingsherinneringen en aanmaning niet betaald. Wat dan?  Dan kan de volgende stap zijn dat u contact zoekt met een deurwaarder. Hoe gaat dit proces in zijn werk en wanneer stuur je een dossier door naar de deurwaarder? De antwoorden hierop zijn onder andere afhankelijk van uw type onderneming, maar ook van uw patiëntenbestand.

Deurwaarder als volgende stap in debiteurenbeheer

Uit ervaring weten we dat het belangrijk is om deze fase van uw debiteurenbeheer ook strak te hebben staan. Des te sneller u inzichtelijk heeft dat een patiënt na de aanmaning niet heeft betaald, des te sneller deze naar een deurwaarder kan worden doorgezet. Wanneer u een dossier naar een deurwaarder stuurt betekent dat niet dat er direct beslag zal worden gelegd. Een deurwaarder ontzorgt u wel als het gaat om het openstaande bedrag, doordat zij uw patiënt zullen blijven herinneren.  Wanneer u het debiteurenproces goed in kaart heeft, is het percentage geslaagde vorderingen een stuk hoger.

Wist u dat een factuur kan verjaren? Een factuur voor een patiënt/consument verjaart na 2 jaar. Elke keer dat u uw klant herinnert aan het openstaande bedrag gaat het verjaringstermijn opnieuw in.

Kies de deurwaarder die bij uw bedrijf past

De keuze voor een deurwaarderskantoor is van belang. Afhankelijk van het kantoor waar u mee in zee gaat, kunt u het proces inrichten. Zo kunt u bijvoorbeeld afspreken dat u vooraf altijd geraadpleegd wilt worden wanneer het advies is; overgegaan tot dagvaarding. Ook kunt u met de deurwaarder afspreken vanaf welk openstaand bedrag u wilt overgaan tot gerechtelijke stappen  of dat u sowieso niet wil overgaan tot dagvaarding.

Extra kosten

Maar hoe zit het met de kosten? Dit verschilt per deurwaarderskantoor.  Bovendien is dit ook afhankelijk van uw specifieke wensen. Indien u bijvoorbeeld een debiteur zou willen dagvaarden, dan zitten hier andere kosten aan verbonden, dan wanneer er eerst telefonisch contact met de patiënt wordt gezocht.

Heeft u advies nodig over dit onderwerp? Wij denken graag mee hoe u uw debiteurenbeheer het beste kunt inrichten. 

Hoe kunnen wij u helpen?

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.