Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Debiteurenbeheer: gaat mijn patiënt wel betalen?

Debiteurenbeheer: gaat mijn patiënt wel betalen?

Apotheken maken steeds vaker gebruik van medicijnautomaten, ook wel medicomaat genoemd. Dit is zowel voor u als apotheker als voor de patiënt handig. Op die manier is het voor de patiënt ook mogelijk om buiten openingstijden de medicatie op te halen. Tijdens de corona lockdown bleek deze automaat een uitkomst.  Voor de apotheker heeft deze automaat ook  voordelen.  De apotheker kan zo minder personeel inzetten, met het huidige personeelstekort, geen overbodige luxe. Alleen hoe gaat het daarna verder met betalen?

Medicijnen op rekening

Wanneer een patiënt een medicijn op rekening haalt, dan wilt u logischerwijs wel dat deze wordt betaald. Maar waar begint u? Een belangrijk onderdeel van uw onderneming is debiteurenbeheer. Met behulp van de boekhoudkoppeling van Alexandré in samenwerking met Pharmapartners, kunt u makkelijk uw verkoopgegevens overhalen naar een boekhoudprogramma zoals Exact Online. Vanuit Exact Online zijn er vervolgens verschillende manieren om uw debiteurenbeheer in de hand te houden. Zo kan u gebruik maken van automatische incasso’s of een rekening bij de medicijnen doen. Maar wat als deze niet betaald worden? Of de incasso steeds gestorneerd wordt?

Betalingsherinnering versturen via Exact of Payt 

Wanneer de rekening voor de geleverde medicijnen niet betaald wordt, bent u genoodzaakt hier opvolging aan te geven. Een belangrijke eerste stap is het sturen van een eerste betalingsherinnering, dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk vanuit Exact of via Payt, dit is een platform wat automatisch herinneringen verstuurd en uw patiënten krijgen ook nog eens de mogelijkheid om met Ideal te betalen.

Maak werk van uw debiteurenadministratie 

Dicht op de debiteurenadministratie zitten kan erg waardevol zijn. Door elke maand herinneringen te versturen naar debiteuren met openstaande posten, kan het aantal herinneringen snel afnemen. Er zijn apotheken in ons klantenbestand waarbij het aantal herinneringen meer dan gehalveerd is. Dit komt natuurlijk niet alleen door het versturen van herinneringen.  Het bewust bezig zijn met de debiteurenadministratie kan ook op andere onderdelen van de administratie inzichten opleveren.  Zodat op meerdere vlakken efficiënter gewerkt kan worden.

Zoals u leest zijn er tal van mogelijkheden om uw debiteurenbeheer te regelen , wij als Alexandre hebben hier veel ervaring mee en kijken graag met u mee wat de beste optie in uw geval is.  Heeft u advies nodig op dit gebied, klik dan op onderstaande button en stel uw vraag. 

Hoe kunnen wij u helpen?  of lees eerst de blog over hoe wij openstaande posten afhandelen.

Deel dit bericht:

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.