Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte
Gaat u uw praktijk verkopen? Voorkom deze fouten!

Gaat u uw praktijk verkopen? Voorkom deze fouten!

Of u al jaren uw eigen praktijk heeft of nog maar net bent gestart: er komt een moment dat u uw praktijk gaat verkopen. Bij het verkopen van een praktijk komt veel kijken: een juiste opvolger vinden, tot een goede prijs komen en de praktische overdracht zijn slechts een paar voorbeelden. Er zijn dan ook veel facetten bij het verkopen van een praktijk waarin het fout kan gaan. We hebben de meest voorkomende fouten voor u op een rij gezet en geven tips om vervelende gevolgen te voorkomen.

1. De verkoop te laat in gang zetten

Een tijdige start is het halve werk. Dat geldt ook voor het verkopen van een praktijk. Begint u te laat met de verkoop dan kan dat vervelende gevolgen hebben. U kunt hierbij denken aan de keuze voor een opvolger waarbij u eigenlijk geen goed gevoel heeft. Of belangrijke zaken die door gebrek aan tijd niet goed zijn doordacht en daardoor op papier ontbreken. Maar ook financiële tegenvallers zijn een logisch gevolg. Veel van deze consequenties kunnen worden voorkomen door de tijd en ruimte te nemen om de verkoop in goede banen te leiden. Begin daarom op tijd. 

2. Niet weten wat de praktijk waard is

Ons uitgangspunt is dat een uittredende tand- of huisarts een economisch correcte vergoeding mag ontvangen voor de praktijk waar hij/zij jarenlang met passie aan heeft gebouwd. Wanneer u niet weet wat uw praktijk waard is, is de kans groot dat u te weinig voor uw praktijk ontvangt. Dat zou zonde zijn, want dit gaat ten koste van een deel van uw welverdiende pensioen. Anderzijds is het mogelijk dat u de praktijk niet verkocht krijgt door de praktijk met een te hoge verkoopprijs op de markt te brengen. Er kan dan onnodig veel tijd en geld over de verkoop van uw praktijk heen gaan. Ook de goodwill van uw praktijk is van invloed op het bedrag wat u uiteindelijk ontvangt. De manier waarop deze goodwill wordt bepaald kan grote financiële gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk te weten wat uw praktijk waard is en wat uw onderhandelingspositie is. Een adviseur kan u helpen bij het maken van een waardebepaling en het verrichten van een benchmark.

3. Geen financieel plan maken

Aanvullend op de waardebepaling, mag een goed onderbouwd financieel plan niet ontbreken bij de verkoop van uw praktijk. Inzicht in financiën is belangrijk om te weten waar u straks aan toe bent, maar ook financiële planning mag niet ontbreken om een pensioengat te voorkomen. De manier waarop u omgaat met het te ontvangen bedrag is daarop van toepassing. Denk daarnaast aan contractuele verplichtingen met de waarneem- of zorggroep en een eigen pand. Is het financieel plan niet waterdicht dan kunt u op een later moment voor onaangename verrassingen komen te staan. 

Daarnaast is het mogelijk dat u zonder financieel plan geld misloopt. Er zal bijvoorbeeld een keuze gemaakt moeten worden tussen een geruisloze of ruisende overdracht van uw praktijk. Bij een ruisende overdracht wordt de praktijk in één keer verkocht en betaalt u belasting over de stakingswinst. Spreidt u de verkoop van uw praktijk uit over 3 jaar, dan kunt u geruisloos overdragen zonder fiscale eindafrekening. Laat u altijd adviseren. De investering in een adviseur behoedt u van deze financiële gevolgen en kan u aan het eind van de rit meer geld opleveren. 

4. Het ontbreken van een opvolgersprofiel

Omdat u jaren met passie aan de opbouw van uw praktijk heeft gewerkt, heeft u er een emotionele binding mee. U bent trots op uw praktijk. Hoe vervelend zou het dan zijn dat uw praktijk wordt overgenomen door een opvolger waarin u geen vertrouwen heeft? Dat is precies wat een goed beeld van de opvolger voorkomt. Door een profiel te schetsen weet u waarnaar u op zoek bent en waarnaar niet. Dit begint al bij de zoektocht: vanzelfsprekend kunt u kiezen voor een andere huis- of tandarts of waarnemer als opvolger. Maar heeft u ook gedacht aan artsen die op zoek zijn naar een praktijk ter overname om hun innovatieve plannen uit te rollen? Dit heeft commerciële doeleinden, maar vaak ook een dieperliggende gedachte over zorg in de toekomst. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Laat u daarom goed informeren over een passende oplossing voor uw situatie. Ook tussen de zoektocht en het moment van selecteren is het belangrijk om de ruimte te nemen: neem de tijd om de potentiële opvolger te leren kennen.

Bekijk hoe huisarts Klompmaker dit heeft ervaren

5. Geen praktische afspraken maken met de kopende partij

Wanneer er eenmaal een opvolger is gevonden, kan de overdracht beginnen. Om onenigheid te voorkomen, is het belangrijk om een aantal praktische zaken af te stemmen. Denk hierbij aan:

  • Wie werkt hoeveel dagen?

  • Wie is er verantwoordelijk voor wat?

  • Wie is het aanspreekpunt in de overgangsperiode naar de volledige overdracht?

Bij gebrek aan afspraken kan de verkoop een vervelend staartje krijgen. Voor u, voor patiënten en andere belanghebbenden en voor de koper.

6. Belanghebbenden te laat op de hoogte brengen

Ten slotte is het belangrijk dat u belanghebbenden op tijd inlicht. Medewerkers en andere artsen waarmee u veel samenwerkt zullen eveneens de impact van de verkoop ervaren. Het is daarom goed om hen te laten weten waar ze aan toe zijn. Vergeet hierin niet om patiënten, leveranciers en dienstverleners op de hoogte te brengen. Door iedere stakeholder op tijd van de juiste informatie te voorzien, zorgt u voor een soepele overdracht van de praktijk voor iedereen én kunt u daarna in alle rust genieten van uw welverdiende pensioen.

Download ook onze whitepaper: overnames huisartsenpraktijken

 

Deel dit bericht:

Mis nooit nieuws!

Schrijf u in om onze updates te ontvangen, zo vaak als u dat zelf wilt.