In deze blog hebben we het over schijnzelfstandigheid in de zorg. Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst handhaven op het gebied van schijnzelfstandigheid. Wat dit is en wat dit voor u betekent, leest u in deze blog.
Belastingdienst komt in actie: Schijnzelfstandigheid onder de loep
U heeft het ongetwijfeld voorbij zien komen: de Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 handhaven op het gebied van schijnzelfstandigheid. Met nieuwe wetgeving op komst en een striktere handhaving van de bestaande regels, staan hiermee zelfstandige professionals én opdrachtgevers voor een uitdaging om zelfstandigheid te bewijzen.
In de loop der jaren zijn door het gebrek aan handhaving én duidelijke wetgeving een aantal misverstanden ontstaan. Voorbeelden van deze misverstanden:
- Als ik meerdere opdrachtgevers heb voldoe ik als ZZP’er automatisch aan de voorwaarden voor ondernemerschap
- Als opdrachtgever hoef ik niet te controleren dat de ingehuurde ZZP’er daadwerkelijk ZZP’er is
- Als ik een goede modelovereenkomst heb afgesloten zit ik automatisch goed
- De Belastingdienst gaat handhaven per 1 januari 2025, dus ik hoef nu nog niets te doen
- In het verleden heb ik een VAR-WUO van mijn opdrachtnemer ontvangen, dus zit ik goed
Wat is schijnzelfstandigheid?
Schijnzelfstandigheid treedt op wanneer een zzp'er in de praktijk als werknemer functioneert, maar formeel als zelfstandige staat geregistreerd. De Belastingdienst kwalificeert dit als oneerlijke concurrentie en benadeling van de belastingopbrengsten op het gebied van sociale zekerheid en belastingvoordelen. Er worden namelijk door de opdrachtgever (ofwel: werkgever) geen werkgeverslasten afgedragen.
De gevolgen van niet naleven
De Belastingdienst kan bij opdrachtgevers én opdrachtnemers een controle uitvoeren, waarna beide partijen een naheffing kunnen verwachten. Het grootste financiële nadeel ligt bij de opdrachtgever (de praktijk); deze zal een naheffing krijgen voor de werkgeverslasten voor de betreffende periode. De opdrachtnemer (de ZZP’er) zal echter het risico lopen om zelfstandigenaftrek, eventueel startersaftrek en de MKB winstvrijstelling kwijt te raken.
Hoe bereidt u zich voor?
De eerste stap is om er voor te zorgen dat de contracten tussen praktijk en zzp’er actueel zijn en recht doen aan de werkelijkheid. Belangrijk hierin is niet alleen dat u een contract gebruikt wat als Modelovereenkomst is goedgekeurd door de Belastingdienst (voor uw branche), maar ook dat u hier in de praktijk naar handelt. Hierin zijn aspecten zoals gezagsverhouding, de mate van zelfstandigheid in het uitvoeren van werkzaamheden, de inrichting van de bedrijfsvoering (voor zowel opdrachtnemer als opdrachtgever) en de mate van het te lopen risico cruciaal.
Conclusie
Kom in actie! Het is van groot belang dat u ten eerste controleert of uw branche (model)overeenkomst aan de voorwaarden voldoet. Controleer vervolgens of uw relatie met uw opdrachtgever / opdrachtnemer in de praktijk ook aan de voorwaarden voldoet. Met name op het gebied van de gezagsverhouding kan hier nogal eens verschil optreden. De zelfstandigheid van de ingehuurde ZZP’er is echter ook van belang, ook voor u als opdrachtgever.
Lees ook de blog: Personeelskosten aan zzp'ers steeds hoger
Hulp nodig bij het controleren of u aan de voorwaarden voldoet? Mail naar support@alex-andre.nl of bel naar 0570-618883.