Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte

De belangrijkste wijzigingen voor 2024

Een nieuw jaar brengt vaak veranderingen met zich mee, en dat geldt ook voor 2024. Voor u als  zorgondernemer hebben we de belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet. 

Lees verder

Salarisadministratie: de belangrijkste wijzigingen voor 2024

In het nieuwe jaar worden er een aantal belasting wijzigingen doorgevoerd die te maken hebben met uw salarisadministratie. De belangrijkste hebben wij hieronder voor u op een rijtje gezet.  Laat u uw salarisadministratie door Alexandré verzorgen dan is het bij een aantal wijzigingen nodig dat u aan ons doorgeeft wat uw wensen zijn. 

Lees verder

Samenwerking tussen Alexandré en Van Marle

Wij gaan samenwerken.  Alexandré  Finance heeft in het bedrijf Van Marle Private Insurance & Hypotheken een mooie aanvulling op de eigen dienstverlening gevonden.  De overeenkomst tussen Alexandré Finance en Van Marle is de doelgroep waar zij zich beiden op richten, namelijk u als zorgprofessionals.  Het verschil is dat beide bedrijven andere dienstverlening aanbieden, dienstverlening die voor de klant wel beide interessant is. Zo biedt Van Marle Private Insurance & Hypotheken hulp bij hypotheken, verzekeringen en pensioenadvies terwijl Alexandré Finance de klant helpt met alle aspecten van administratie, belastingaangiftes en de jaarrekening. 

Lees verder

Geef uw WHK premie aan ons door - Bespaar geld als werkgever!

Als werkgever bent u verplicht om premie af te dragen aan de Werkhervattingskas (WHK), die onderdeel is van de werknemersverzekeringen. Deze premie wordt gebruikt om de loonkosten te betalen voor werknemers die een WIA- of Ziektewetuitkering ontvangen. Het bedrag van deze premie wordt elk jaar in november vastgesteld voor het komende jaar op basis van de premieplichtige loonsom van twee jaar daarvoor. U ontvangt begin december een brief met de premie voor 2024.

Lees verder

Vacature afstudeerstage of meewerkstage Fiscaal - Finance

Zoek jij een afstudeerstage of meewerkstage en studeer jij op HBO niveau Finance, Tax &  Advice of Finance & Control? Lees dan even verder. Wij zijn namelijk op zoek naar een derde of vierdejaars student.

Wij zijn Alexandré Finance  en gevestigd in Deventer. Ons (internationale) team bestaat uit 12 enthousiaste medewerkers van jong tot oud.  Als financieel/administratieve dienstverlener voor de zorgbranche bestaat onze klantenkring vooral uit apothekers, huisartsen, tandartsen en gezondheidscentra. Wij 'ontzorgen' de klant van A tot Z, dit begint bij het voeren van de administratie en eindigt bij het doen van de belastingaangifte. Bovendien denken wij graag met onze klanten mee om hen ook  proactief van advies te voorzien.

Lees verder

Investeren en geld besparen: gebruik de investeringsaftrek optimaal

Het einde van het jaar nadert snel. Met elke maand krijgt u een beter inzicht in uw verwachte winst en de bijbehorende belastingafdracht. Hoewel niemand blij wordt van belasting betalen, is er misschien nog een klein fiscaal voordeel te behalen. Weet u zeker dat u optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden binnen de investeringsaftrek?

Lees verder

Vaststelling zorgbonus: Wat u moet weten over mogelijke terugbetalingen

In 2021 hebben veel van onze klanten in de zorgsector, misschien u ook wel, een zorgbonus aangevraagd en uitbetaald aan hun werknemers. Deze bonus is inclusief eindheffing uitbetaald aan de werkgever als vergoeding voor de mogelijk te betalen belasting.  Uiterlijk 4 november ontvangt u van de Belastingdienst een vaststelling over een eventueel terug te betalen bedrag.

Lees verder

Pauzeknop voor aanleveren jaarverantwoording definitief ingedrukt

Minister Helder (Langdurige Zorg) heeft definitief besloten om de openbare jaarverantwoording tijdelijk stop te zetten. Dit blijkt uit de Kamerbrief over de resultaten van de uitvoeringstoets Wtza. 

Lees verder

Verplichte jaarverantwoording uitgesteld

Na signalen uit het veld heeft minister Helder tijdens het commissiedebat op 5 juli  jl.  aangekondigd dat de zorgaanbieders die hun jaarverantwoording uiterlijk 30 december 2023 openbaar moeten maken, gebruik kunnen maken van de 'pauzeknop'. Met het indrukken van de 'pauzeknop' hoeft deze groep zorgaanbieders over de boekjaren 2022 en 2023 niet verplicht een jaarverantwoording openbaar te maken.

Lees verder

Digitale gegevensuitwisseling in de zorg wettelijk verplicht

Vanaf 1 juli jl. is de wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) van kracht.  De wet is bedoeld om stapsgewijs de gegevensuitwisseling in de zorg te verbeteren.  Waar lang nog informatie uitgewisseld werd via fax, dvd of op papier is dat met de komst van deze wet verleden tijd.

Lees verder

Hulp nodig bij indienen jaarverantwoording?

Voor de Wtza moet u als zorgverlener vóór 31 december 2023 een jaarverantwoording indienen. Dat lijkt misschien nog ver weg, maar veel praktijken zijn er al mee bezig. En het is niet zo makkelijk als het lijkt, daarom willen wij u graag helpen bij het indienen van de jaarverantwoording. Daarnaast geven wij advies over welke informatie u wel en welke u niet openbaar hoeft te maken.

Lees verder

Eenmalige declaratie mogelijk voor gemiste vergoedingen

Op 1 juli 2023 kunnen huisartsenpraktijken eenmalig een declaratie doen om de gemiste achterstandswijkvergoeding voor de jaren 2019, 2020 en 2021 te laten compenseren.

Lees verder

Voorrang vast zorgpersoneel ten opzichte van zzp’er

Er is een cao-akkoord gesloten voor medewerkers in verpleeg- en verzorgingshuizen en de thuiszorg. De vaste medewerkers krijgen naast een hoger loon en een hogere reiskostenvergoeding nu ook voorrang bij het invullen van het rooster. Door deze maatregelen hopen de vakbonden en werkgevers de uitstroom van vaste medewerkers naar zelfstandig ondernemerschap te stoppen. (bron: nos)

Lees verder

Belasting betalen niet meer via acceptgiro

Let op! De acceptgiro verdwijnt. Vanaf 1 juni 2023 kunt u de acceptgiro niet meer gebruiken, ook niet om belasting of toeslagen terug te betalen. 

Lees verder

eHerkenning nodig voor deponeren financiele jaarverantwoording

Heeft u al eHerkenning aangevraagd? Met eHerkenning logt u als bedrijf in bij verschillende overheidsinstanties. eHerkenning is vergelijkbaar met DigiD, maar dan voor ondernemingen. Voor het deponeren van uw financiële jaarverantwoording bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft u eHerkenning nodig.

Lees verder

Whitepaper helpt startende zzp'ers in de zorg

Met de whitepaper: Succesvol starten als zzp'er in de zorg, willen we zorgprofessionals helpen met goede informatie. Want om zelfstandig ondernemer in de zorg te worden moet je best wat regelen.  En zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden. Zeker nu er vanuit het kabinet gewerkt wordt aan nieuwe regelgeving voor zzp'ers.

Lees verder

Heeft u een coronabelastingschuld?

De Belastingdienst stuurt vanaf 13 juni  een brief aan alle ondernemers die een of meer termijnen achterlopen met het terugbetalen van de belastingschuld.  Daarin staat dat de corona betaalregeling wordt ingetrokken. Krijgt u deze brief dan moet u de totale openstaande belastingschuld binnen 14 dagen betalen.   Wanneer u een van deze ondernemers bent dan is het verstandig om contact op te nemen met ons als uw financieel adviesbureau of direct met de Belastingdienst.

Lees verder

De belangrijkste belastingenmaatregelen voor 2023

Er gaat dit jaar het een en ander veranderen op het gebied van de belastingmaatregelen.  Belangrijk voor u om te checken welke wijzigingen er zijn ingevoerd. De nieuwe regels kunnen namelijk direct invloed hebben op de inhoud van uw portemonnee. Bovendien kunt u met kennis van zaken beter vooruitkijken en waar nodig uw bedrijfsvoering aanpassen.

Lees verder

Geen btw op zonnepanelen, maar wel op energie

Sinds 1 januari 2023 is het btw-tarief voor zonnepanelen verlaagt van 21% naar 0%. Daardoor hoeven particulieren, maar ook zorgondernemers die vrijgesteld zijn van btw geen btw meer terug te vragen bij de Belastingdienst. Dat scheelt veel administratief werk. Echter moet voor de teruggeleverde energie wel btw afgedragen worden.

Lees verder

Reiskosten- en thuiswerkvergoeding verhoogd

Vanaf 1 januari 2024  is de belastingvrije kilometervergoeding voor reiskosten verhoogd van € 0,21 naar € 0,23 per kilometer. En de vergoeding voor thuiswerkkosten van € 2,15 per dag naar € 2,35 per thuiswerkdag. 

Lees verder

Werkt u met zzp'ers? Vergeet niet te melden!

Iedere werkgever is sinds 1 januari 2022 verplicht om de Belastingdienst te informeren over betalingen aan derden, zoals bijvoorbeeld aan zzp'ers in uw praktijk. Voorheen hoefde u dit alleen te melden als de Belastingdienst daarom vroeg. Nu moet u  de uitbetalingen aan derden (UBD) die u deed in 2023 zelf voor uiterlijk 31 januari 2024 melden. Het gaat daarbij  om betalingen waarbij geen btw in rekening is gebracht.

Lees verder

Nu een winstuitkering doen scheelt wellicht belasting

Wanneer u als aandeelhouder van een BV nog in 2022 een dividenduitkering doet dan scheelt dat u 4% belasting! Tenminste als het nieuwe belastingplan wordt goedgekeurd door de Tweede en Eerste kamer. Het kan dus nog wijzigen.

Lees verder

Een nieuwe baan voor Wessel van der Weegh

Onze collega Wessel van der Weegh heeft een nieuwe baan en gaat Alexandré verlaten. Vanaf 1 december start hij bij het Financial Service Centre van het bedrijf ForFarmers. 

Lees verder

Podcast voor startende ondernemer

De belastingdienst heeft een serie podcasts opgenomen speciaal voor de startende ondernemer. Onder de noemer 'Goede start met belastingen' zijn er 8 afleveringen van ongeveer een half uurtje te horen via Spotify en Apple Music en via de site goedestartbelastingdienst.nl

Lees verder

Werkgever moet vakantiedagen goed registreren

De verlofdagen van uw werknemers goed registeren  is niet alleen handig om overzicht te hebben. Het is ook  erg verstandig. Want wanneer u geen registratie bijhoudt  dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor u als werkgever. Onlangs is er een werkgever veroordeeld tot het uitbetalen van een aanzienlijk bedrag aan een werknemer vanwege het niet goed registreren van de verlofuren. 

Lees verder

Team Alexandré breidt uit

Met de komst van Dewi Nabilah Anwar is ook het team controllers uitgebreid en verstevigd. Naast tussentijdse rapportages en jaarrekeningen voor onze klanten, zal Dewi zich ook gaan toeleggen op belastingaangiftes en advies. Bovendien is Dewi gespecialiseerd in Power Bi, waarmee managementinformatie kan worden verwerkt en gevisualiseerd.  Een enorme aanwinst voor het team van Alexandré Finance.

Lees verder

Nieuwe collega salarisadministratie

Het team van Alexandré Finance is uitgebreid met een nieuwe collega. Kimberly van  der Paauw gaat zich helemaal richten op de salarisadministratie van onze   klanten.  Kimberly maakte een carrièreswitch vanuit de Horeca en gaat zich de  komende tijd verder ontwikkelen op het gebied van salaris- en HR- zaken.  Hartelijk welkom Kimberly en veel succes en plezier bij Alexandré Finance.

Meer weten over Kimberly of een van onze andere teamleden? Bekijk dan onze teampagina.

Lees verder

(On)terechte naheffingsaanslag BTW aangiften 

Is er onlangs een blauwe envelop bij u op de mat gevallen met daarin een naheffingsaanslag van de BTW aangifte over het tweede kwartaal of de maand juni? Controleer dan dubbel of u de aangifte op tijd heeft ingediend. Door een storing in het systeem bij de belastingdienst hebben sommige (zorg)ondernemers onterecht een naheffingsaanslag gekregen.

Lees verder

Nieuwe collega Heidi Evenblij vervangt per 1 augustus Irena Koetsier

Per 1 augustus neemt Heidi Evenblij het stokje over van Irena Koetsier op de afdeling marketing en communicatie. Vanuit deze functie zal ze regelmatig contact leggen of hebben met u als klant.  Heidi heeft bij verschillende bedrijven en organisaties gewerkt op het gebied van marketing en communicatie. De financiële sector is echter nieuw voor haar.  "Een leuke nieuwe uitdaging, ik heb er zin in!" We wensen Heidi heel veel succes en plezier op haar nieuwe werkplek. 

Lees verder

Met Alexandre naar Antiqfair in Deventer

In de Bergkerk in Deventer vindt van donderdag 4 augustus t/m zondag 7 augustus een Antiqfair plaats voor liefhebbers van antiek, kunst, boeken en prenten.  De organisatie van de fair is in handen van Deventer antiquair Anna Dullaert, tevens partner van Alexandre eigenaar Robert Jan Klumper.  Anna is samen met haar vader Peter Dullaert initiatiefnemer van de fair en Robert Jan helpt in het weekend mee met de organisatie.  In dit eerste weekend van augustus is de fair dé plek om te genieten van hoogwaardige kunst aangeboden  door gerenommeerde antiquairs bij de verkoopexpositie of tentoonstelling en meerdere lezingen.  Bezit u zelf een kunststuk waarvan u de waarde wilt weten? Elke bezoeker kan één object bij de stand van Peter van Os laten taxeren.  Meer weten over alle exposanten.

Lees verder

Cynthia geslaagd voor opleiding fiscaal adviseur

Cynthia Kiewiet Wietsma rondde een aantal jaren eerder haar HBO opleiding Financial Services Management af. Met haar studie achtergrond en de werkervaring bij Alexandré beschikte ze al over aardig wat fiscale kennis. Nu heeft ze met het behalen van de fiscale opleiding van FSDC een extra verdieping op dit vakgebied en is ze officieel fiscaal adviseur. Van harte gefeliciteerd Cynthia met deze mooie prestatie. Meer weten over Cynthia of onze andere financiële en administratieve experts? Bezoek onze teampagina! 

Lees verder

2 nieuwe collega's

We hebben er weer 2 nieuwe collega's bij! Giovanni Haverland start na zijn stage bij Alexandré als assistent controller en ook Leon Bomhof komt ons team als assistent controller versterken.  We wensen hen beide heel veel succes!

Lees verder

Huisartsenprotest in week van 27 juni t/m 1 juli

In de week van 27 juni  is er een landelijke protestactie van huisartsen en zorgmedewerkers om te ageren tegen de werkdruk die zij ervaren met  op vrijdag 1 juli een manifestatie op het Malieveld in Den Haag.  De reden van protest ligt met name bij de de grote hoeveelheid aan taken en complexe zorg die de huisartsen  de laatste jaren op hun bord hebben gekregen. Zo is de wachttijd voor toegang tot geestelijke gezondheidszorg toegenomen waardoor veel patiënten toch weer bij hun huisarts terecht komen.  Ook de werkdruk in de avond, nacht en weekendzorg is toegenomen, De aandacht en  tijd die huisartsen per patiënt nodig hebben, komen hierdoor in het gedrang. Onder het motto ' Iedereen een huisarts' willen ze aandacht krijgen voor de zorg die steeds verder in de knel komt. Want hoe krijg je huisartsen en zorgmedewerkers nog gemotiveerd als de werkdruk blijft stijgen? De huisartsenpraktijk is voor veel patiënten de eerste plek waar ze naar toe gaan als ze klachten ervaren. Die zorg is cruciaal. Meer lezen over de protestactie?  Kabinetsplannen voor de zorg staan deze zomer '22 op stapel. Protesteren moet dus nu gebeuren volgens de huisartsen.

Meer weten over actuele zaken in de zorg? Schrijf u in voor ons zorgnieuws. 

Inschrijving zorgnieuws

Lees verder

Hulp bij het opstellen van arbeidscontracten

Regelmatig merken wij dat praktijkmanagers vragen hebben over personeelscontracten; zowel over nieuwe overeenkomsten als aanvullingen op  gemaakte afspraken.  Met veel van deze vragen komen ze bij ons terecht,  Ook omdat wij vaak al de hele salarisadministratie doen. Hierdoor hebben we veel inzage in het personeelsbestand en de afspraken die spelen.  Met die kennis pakken wij vragen vrij snel en makkelijk op. Zo maken we addendums bij aanvullingen en of wijzigingen op een contract. Dit kunnen zaken zijn als wijzigingen in functie of werktijden. Voor het maken van deze addendums of nieuwe contracten maken wij gebruik van onze HR Expert omgeving. In deze omgeving zitten alle type contracten met benodigde CAO artikelen die op uw branche betrekking hebben. 

Lees verder

Xander Spierts begonnen als nieuwe collega

Per juni is onze nieuwe collega Xander Spierts begonnen. Als jonge ondernemende student zal hij zich met name bezig houden met marketing en het gebruik van social media. Verder biedt hij ondersteunende werkzaamheden voor het Finance team.  Na de zomervakantie 2022 start hij zijn studie Finance & Control aan de Saxion hogeschool. Wij wensen Xander heel veel succes in zijn nieuwe baan., 

Lees verder

Campagne voor zzp'ers in de zorg van start

Het aantal zelfstandigen in de zorg stijgt hard.  Eind 2021 steeg dat aantal zelfs met 11% naar rond de 170.000.  Hoe dat komt?  De vrijheid om werktijden zelf in te plannen, klanten te kiezen  en  eigen koers te varen  spelen een grote rol bij de keuze. Maar bij  die vrijheid komen ook ander werk en verantwoordelijkheden om de hoek kijken. Naast dat je zelf je inkomsten moet zien te garanderen moet je ook de hele administratie opzetten.  Vooral in het begin zorgt dat voor veel extra werk en inzet. Want hoe pak je dat aan? Aan welke zaken moet een administratie voldoen?  Wat moet je aanleveren bij de belastingdienst?  En van welke fiscale voordelen kan je als ondernemer profiteren? Welke aftrekposten kan je opvoeren? Met  onze campagne op FB en Instagram willen wij die grote groep ondernemende zorgprofessionals bereiken om hen te begeleiden bij hun financiële en administratieve zaken.  Meer weten over onze financiële diensten voor ZZP ers? Kijk op onze website of schrijf u in voor meer informatie

Lees verder

Datagedreven werken is de trend

Software voor het verwerken van cijfers wordt steeds slimmer. Handmatige boekingen zijn steeds minder aan de orde. Uiteindelijk zijn de boekingen ook maar een middel om tot de kern te komen, namelijk de interpretatie van al die data. En dat gaat een stuk sneller met slimme software tools. Bij Alexandré maken we hier al langere tijd gebruik van voor onze klanten. Denk maar aan de inzet van Salariszaken voor de salarisadministratie, DizzyData voor inkoopboekingen, debiteurenbeheer via Payt, Speedbooks voor rapportages en onze boekhoudkoppelingen met HIS en AIS systemen. Met de ontwikkeling van software wordt het steeds makkelijker om die cijfers te duiden en advies te geven.  De rol van accountant zal de komende jaren dan ook steeds  meer overgaan naar een adviespartner. 

Lees verder

Alexandre rent IJsselloop 2022

Eindelijk weer een IJsselloop in Deventer, na 2 jaar afwezigheid. Het was een geweldig mooie dag, leuke sfeer, goed weer en top organisatie. Alexandre nam deel aan 2 afstanden; de 5 km en 10 km.  Hieronder een sfeerimpressie. 

Lees verder

Dorine, veel succes in je nieuwe baan

Na ruim 15 jaar dienstverband bij Alexandré heeft Dorine gekozen voor een nieuwe baan. Wij zullen haar als collega en werknemer enorm missen. Net als haar kennis, inzet en enthousiasme. We wensen haar heel veel succes in haar nieuwe baan.  

Lees verder

Hoe werkt een doorlopende machtiging voor de aangifte inkomstenbelasting?

Als u uw aangifte inkomstenbelasting uitbesteedt aan Alexandré of een andere intermediair kent u het hoogstwaarschijnlijk wel: elk jaar opnieuw verlangt de belastingdienst van u dat u uw  intermediair machtigt voor toegang tot de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) en de Serviceberichten Aanslagen (SBA).   Gelukkig voor u en voor ons bestaat er vanaf  1 september 2021 de mogelijkheid tot het aanvragen van een doorlopende machtiging. Per belastingmiddel (VIA, SBA en SBT) dient u een aparte machtiging te verlenen aan uw intermediair. Als wij voor u ook de toeslagen verwerken dan dienen wij dus ook de machtiging voor de Service Berichten Toeslagen te ontvangen.  

Lees verder

Welkom Giovanni

Alexandré heeft tijdelijk een stagiaire ter ondersteuning en aanvulling van het fiscale team waartoe Mark Paalman en Cynthia Kiewiet-Wietsma behoren. Zijn naam is Giovanni en hieronder stelt hij zich aan u voor. 

Lees verder

Nieuwe logo staat live

Het is zover, ons nieuwe logo staat live.  Op onze website ziet u u verder wat dit betekent voor onze huisstijl qua kleur- en vormgebruik. 

Lees verder

Vorderingen verbouwing

De metamorfose van ons kantoor loopt op koers en de introductie van ons nieuwe logo is zeer nabij. Een logowand van kunststof vilt (gemaakt van gerecycled PET plastic) is hier onderdeel van. HIerbij alvast een inkijkje in ons nieuwe interieur. 

Lees verder

Verbouwing in volle gang

De metamorfose van ons ons kantoor is in volle gang. We hebben inmiddels nieuwe bekleding op een aantal wanden waar we zeer tevreden over zijn, maar sinds maandag 24 januari is de vloerbedekking verwijderd en ziet het kantoor er leeg en verlaten uit. Alle collega's werken tijdens de verbouwing op hun thuiswerkplek. Het kan gebeuren dat  we gedurende deze periode iets minder goed telefonisch bereikbaar zijn. Mocht u dit ervaren,  onze excuses hiervoor.  We hopen het allemaal zo snel mogelijk achter de rug te hebben zodat we binnen niet onafzienbare tijd ons nieuwe interieur aan u kunnen tonen. 

Lees verder

Dorine, gefeliciteerd met je jubileum!

Onze salarisspecialist Dorine, al weer 15 jaar staat  ze altijd klaar voor onze klanten en collega's met vragen over de salarisadministratie, loonstroken, pensioenen en personeelscontracten. Mede dankzij haar beschikken we nu over een HR expertisepunt waar u terecht kunt met alle vragen over personeelszaken, complexe kwesties over contracten en aanstellingen, maar ook voor advies bij contractverlenging of beëindiging.  Dorine, dank voor al je inzet en collegialiteit. 

Lees verder

HR expert in huis

Sinds kort beschikt Alexandré over een HR expertise punt voor advies, documenten en informatie (met een uitgebreide database aan alle benodigde overeenkomsten en documenten). U kunt bij ons terecht voor al uw vragen op het gebied van personeelsovereenkomsten, CAO’s en wet- en regelgeving. In de praktijk betekent dit dat wij de templates leveren van bijvoorbeeld arbeidscontracten, studie- en beëindigingsovereenkomsten maar ook advies geven als u een (complexe) HR vraag heeft. Stel, u krijgt te maken met een langdurig zieke werknemer terwijl de proeftijd nog niet voorbij is. Wat doet u dan? En wat zegt de wet hierover? Of u heeft een conflict met een medewerker en u weet niet hoe u dit contractueel tot een goed einde kunt brengen? Wij zoeken het voor u uit en maken hierbij gebruik van jurisprudentie en praktijkvoorbeelden.

Lees verder

UBO inschrijving bij KvK kan t/m 27 maart 2022

Bedrijven kunnen nog t/m 27 maart 2022 hun UBO registratie bij de KvK indienen. Het UBO register is onderdeel van Europese regelgeving en heeft als doel misbruik, als witwaspraktijken of terrorismefinanciering,  van het financiële systeem te voorkomen.  In Nederland ligt het beheer van het register bij de Kamer van Koophandel. Middels het register wil de overheid in kaart brengen wie er binnen een bedrijf verantwoordelijk is en wie de beslissingen neemt,  de zogenaamde UBO; Ultimate Beneficial Owner. Bedrijven en instanties kunnen in het register raadplegen met wie ze werkelijk zaken doen. 

Met overschrijding van de uiterlijke registratiedatum van 27 maart 2022 kunt u een flinke boete riskeren. Registreer de UBO's van uw organisatie dus op tijd. 

Lees verder

Belangrijkste wijzigingen bekostiging huisartsenzorg per 2022

Het nieuwe jaar is begonnen en zoals altijd brengt dit wijzigingen met zich mee in de bekostiging van de huisartsenzorg. Voor (1 januari) 2022 zijn er relatief weinig wijzigingen geweest. De enige verandering in de bekostiging die is doorgevoerd is de verruiming 'geïncludeerde inwoners postcodelijst achterstandsproblematiek' . Dit betekent dat met ingang van 2022 de regeling geen 1,5 miljoen inwoners includeert, maar naar ruim 1,61 miljoen inwoners wordt uitgebreid. De NZa is voornemens deze rangorde van postcodelijst met ingang van 2023 opnieuw te herijken. 

Lees verder

Overnamekandidaat gezocht voor grote huisartsenpraktijk in Zuid Holland

Voor een huisarts uit ons netwerk zijn wij op zoek naar een overnamekandidaat van zijn praktijk (5.000 patiënten)  in Zuid-Holland.  Het is mogelijk om de praktijk samen met een andere huisarts over te nemen.  

Lees verder

Belangrijkste wijzigingen tarieven en prestatiecodes voor tandartsen per 2022

Om te beginnen bij het begin, de tarieven voor tandheelkundige behandelingen stijgen in 2022 met 2,37% ten opzichte van 2021. Voor implantologie behandelingen is er een prijsstijging van 2,38%. Daarnaast komen er een aantal nieuwe prestatiecodes bij en verdwijnen er ook een aantal prestatiecodes.

Lees verder

Vernieuwing boekhoudkoppeling ABN AMRO

Maakt u gebruik van een zakelijke bankrekening van ABN AMRO in combinatie met een online boekhoudpakket? Dan zet de boekhoudkoppeling van ABN AMRO dagelijks al uw banktransacties in uw boekhouding. Een aanzienlijke tijdbesparing en niet foutgevoelig. U kunt bovendien binnenkort in uw online boekhoudpakket betalingen aanmaken om deze vervolgens in uw bankomgeving goed te keuren. De mogelijkheid hiertoe vindt gefaseerd plaats per boekhoudpakket. Zo staat Twinfield gepland in het eerste kwartaal 2022. Voor de beschikbaarheid van het pakket waar u mee werkt kunt u hier het schema inzien. 

Lees verder

Ontwikkelingen salarissen 2022

Per 2022 gaan er een aantal zaken veranderen in de salarisadministratie die voor werkgevers en werknemers van belang zijn om te weten. Wij lichten er een aantal toe: 

Bijtelling elektrische auto gaat omhoog 

De bijtelling voor elektrische leaseauto's met een aanschafdatum in 2022 gaat omhoog van 12% naar 16%. Dit bijtellingspercentage berekent de belastingdienst over een cataloguswaarde tot € 35.000 (in 2021 betrof het nog een waarde tot € 40.000).  Over cataloguswaarden boven de € 35.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%. Lees hier meer over de fiscale bijtelling op uw leaseauto. 

Lees verder

Geen voorschotpremie meer op nota's PFZW pensioenfonds

Voor zorginstellingen waarbij de medewerkers zijn aangesloten bij pensioenfonds PFZW veranderen de pensioennota’s per december 2021. De verandering houdt in dat er geen voorschotpremie meer komt op de nota. U ontvangt alleen nog een pensioennota voor hetgeen u ons (Dorine Oosterwijk) of een andere salarisadministrateur aanlevert. De salarisadministrateur doet vervolgens voor u de pensioenaangifte bij het fonds.

Lees verder

Kantoor gesloten tussen Kerst en Oud & Nieuw

Alexandré Finance is gesloten tussen maandag 27 december en vrijdag 31 december. Vanaf maandag 3 januari zijn wij weer aanwezig. 

Lees verder

Alexandré wenst u fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2022

 

Lees verder

Stijging minimumloon met 1,41% per 2022

Per januari 2022 stijgt het bruto minimumloon met 1,41% en komt hiermee op € 1.725,00 per maand voor een vol tijd dienstverband  Wat verstaan wordt onder een vol tijd dienstverband hangt af van de sector waarin iemand werkt en de daartoe behorende CAO. In sommige sectoren betekent vol tijd 40 uur per week (bijvoorbeeld voor supermarkten) en in de andere 38 (horeca) of 36 uur per week.

Lees verder

Teamchallenge 2021

Na ruim 2 jaar eindelijk weer een bedrijfsuitje met het hele team. Culinair, sportief en competitief met o.a. een teamchallenge bij Outdoor Ommen.

Lees verder

Kostendragers in Exact of Dizzy geven inzicht in individueel uitgavenpatroon

Heeft u binnen uw administratie behoefte aan inzicht in het uitgavenpatroon per apotheker, huisarts of medewerker? Met de optie 'kostendrager' in Exact of Dizzy Data kunt u op individueel niveau zien wat het uitgavenpatroon is. Zulke cijfers  zijn bijvoorbeeld zeer waardevol als u twee aan elkaar gelieerde locaties wil vergelijken en wil kunnen zien wat het uitgavenpatroon per persoon is.  Waarom is het uitgaveniveau op het gebied van abonnementen, internet, telefonie, cursussen van de ene huisarts een stuk hoger dan van de andere huisarts terwijl beide binnen de zelfde groep werkzaam zijn.  Met de kostendragers optie heeft u in één oogopslag inzicht zonder dat er aparte (handmatige) overzichten worden gemaakt. Hoe het werkt? In Dizzy of Exact zet u de functie 'kostendrager' aan en tijdens het boeken geeft u de juiste kostendrager aan. Dit scheelt u tijd en de kans dat u iets zou kunnen vergeten aan te vullen.

Bijhouden van CAO functiegebonden budget

In de CAO apothekers in dienstverband is een functiegebonden budget  van maximaal € 3.500 per kalenderjaar beschikbaar. Vanuit dit budget kunnen apothekers onkosten declareren die samenhangen met het werk, zoals scholing ten behoeven van herregistratie en lidmaatschappen van LAD, VJA en KNMP.  In het kader van het bijhouden van dit budget is het toekennen van de kostendrager administratief gezien ook zeer efficiënt. 

Lees verder

Uitdagende marketing meewerkstage 3e jaars HBO

Alexandré Finance in Deventer is een innovatieve en ondernemende financieel/administratieve dienstverlener voor de zorgbranche. Onze klantkring bestaat uit apothekers, huisartsen, tandartsen en gezondheidscentra.

Lees verder

Betere voorwaarden voor apothekers in loondienst met komst nieuwe CAO

Zodra het ministerie van Sociale Zaken zijn fiat heeft gegeven aan de nieuwe CAO voor apothekers in dienstverband is de CAO vanaf 1 september 2021 t/m 1 juli 2022 officieel een feit. De vorige stamt al weer uit 2017 en was toe aan vernieuwing.  Chuck van de Cappelle, voorzitter van de nieuwe werknemerspartij VAD (Vereniging van Apothekers in Dienstverband) zegt hierover in Pharmaceutisch Weekblad dat wat hem betreft een CAO naar de maatstaven van de tegenwoordige tijd tegelijk met dan van een marktconform salaris het aanzien van het apothekersvak bepalen.

Lees verder

Let op: Bijzonder uitstel van betaling loopt eind september 2021 af!

De corona steunmaatregel met betrekking tot het bijzonder uitstel van betaling loopt tot 1 oktober 2021. Dit betekent dat iedereen die gebruik heeft gemaakt van deze regeling vanaf 1 oktober 2021 weer moet voldoen aan alle nieuwe betalingsverplichtingen. Ook belastingaanslagen met een uiterste betaaldatum op of na 1 oktober moeten weer betaald worden. De uiterste betaaldatum staat altijd op een belastingaanslag. Als er na 1 oktober 2021 niet betaald wordt kan dit gevolgen hebben voor de betalingsregeling. Mocht het nog steeds lastig zijn te betalen dan kunt u het beste contact opnamen met de Belastingdienst, mogelijk valt er dan nog uitstel of een betalingsregeling af te spreken.

Lees verder

Met Payt geautomatiseerd debiteurenbeheer voor mondzorg; snel en voordelig

Als financieel adviseur en administrateur zijn wij altijd op zoek naar mogelijkheden om te automatiseren, efficiënter te werken en geld te besparen voor onze klanten.  Wij bieden zelf digitale oplossingen, maar maken ook gebruik van de expertise van andere partijen.  Zo gebruiken wij voor ons eigen debiteurenbeheer de oplossing van Payt, maar ook voor onze klanten in de mondzorg bieden zij een mooie oplossing. Tijdens het debiteurenbeheer houdt de praktijkhouder zelf de controle, zo ontvangt u bijvoorbeeld uitbetalingen rechtstreeks op uw eigen bankrekening.  Het is een geautomatiseerde manier van werken waarbij u de volledige declaratie zelf kunt beheren, zowel voor de verzekerde als niet verzekerde zorg. 

Lees verder

Deadline voor huisartsen die met 60 jaar met pensioen willen

Huisartsen kunnen nog tot 31 augustus 2021 aan pensioenfonds SPH kenbaar maken dat ze met 60 jaar met (deeltijd)pensioen willen. Na die datum gaat nieuwe regeling in.  Lees ons blog over de nieuwe regeling van  het SPH. 

Lees verder

Extra functionaliteiten in HRM module van Salariszaken

Voor veel van onze klanten doen wij de salarisadministratie. Hierbij maken wij gebruik van de salaris app van Salariszaken  (Nmbrs). Sommige klanten maken in deze online omgeving ook gebruik van de HRM module. Bijvoorbeeld voor verlofregistratie of contract archivering. Deze HRM module beschikt nu over nieuwe functionaliteiten zoals een koppeling met sjabloondocumenten en de  mogelijkheid tot het zetten van ‘digitale handtekeningen’ bij personeelscontracten/documenten.

Lees verder

Pensioenfonds PFZW schaft per 2022 voorschotpremie af

Voor veel van onze klanten doen wij de salarisadministratie. Onderdeel van deze salariswerkzaamheden is de aangifte van de PFZW pensioenafdracht op de loonstroken. Recentelijk ontvingen wij van PFZW het bericht dat het fonds per 2022 de voorschotpremie afschaft. Deze voorschotpremie, met vooruitbetalen en verrekenen, gaf onvoldoende inzage waardoor factuurcontrole vaak lastig is. Om die reden heeft PFZW besloten de voorschotpremie af te schaffen en ontvangen werkgevers met werknemers die aangesloten zijn bij het pensioenfonds PFZW  vanaf 2022 de PFZW nota alleen nog achteraf.  

Lees verder

Aanpassing minimumloon 2e helft 2021

Per 1 juli 2021 geldt er een nieuw wettelijk (bruto) minimumloon van  € 1.701 per maand (afhankelijk van de sector en CAO heeft dit loon betrekking op een werkweek van 36, 38 of 40 uur). Deze normering betreft werknemers van 21 jaar of ouder. De verhoging per 1 juli bedraagt + 0,96% ten opzichte van het oude minimumloon.  Het ministerie SZW stelt 2 keer per jaar dit minimumloon bij en publiceert de wijziging in de staatscourant. Werknemers onder de 21 jaar krijgen een percentage van dit minimumloon waarvan u de staffel ook in de staatscourant vindt. 

Lees verder

Ook in 2020 waren er weer grote medicijntekorten

Waar de apothekersorganisatie KNMP in 2019 hoopte op een eenmalige uitschieter (de medicijntekorten waren toen verdubbeld ten opzichte van 2018), bleek dit helaas niet het geval. Ook in 2020 was er weer een groot medicijntekort. In 2020 konden 1480 soorten medicijnen niet worden geleverd (in 2019 waren dat er 1492).

Lees verder

Heeft u een boekhoudkoppeling met Medicom? Let dan op de koppeling van nieuwe verrichtingen.

Een nieuw jaar betekent ook weer dat er wijzigingen plaats vinden in de bekostiging van de huisartsenzorg. Als u gebruik maakt van onze boekhoudkoppeling tussen Medicom en uw boekhoudpakket betekent dit dat u de nieuwe verrichtingen in Medicom (voorbeelden hiervan zijn 'vaccinatie op eigen verzoek' en 'informatieverstrekking') dient te koppelen aan de juiste grootboekcodes van uw boekhoudkpakket, zodat ze goed meekomen bij een conversie naar de boekhouding. Overigens geldt dit ook voor de nieuwe inschrijftarieven.

Lees verder

Nieuw jaar, nieuwe regelgeving

Een nieuw jaar betekent vaak nieuwe regelgeving, of in ieder geval aangepaste regelgeving. In deze blog zetten we de belangrijkste wijzigingen, voor u als zorgverlener/ondernemer, per 1 januari 2021 op een rij.

Lees verder

Informatie over (telefonische) bereikbaarheid tijdens en na de feestdagen

Vanaf donderdag 24 december t/m vrijdag 1 januari zijn wij telefonisch niet bereikbaar. Per mail zijn wij wel bereikbaar (met uitzondering van de feestdagen en de weekenden). Bij algemene vragen kunt u mailen naar info@alex-andre.nl, bij  hulpvragen kunt u mailen naar support@alex-andre.nl of naar uw betreffende contactpersoon. Vanwege beperkte personeelsbezetting kan een reactie op uw vraag iets langer op zich laten wachten. Vanaf maandag 4 januari zijn wij elke dag weer telefonisch bereikbaar (met uitzondering van de vrijdag, dan werken alle medewerkers thuis i.v.m. de coronamaatregelen en kunt u hen bereiken op de bovenstaande emailadressen). 

Lees verder

Kerstgroet van Alexandre

Uiteraard is deze kerstperiode anders dan voorgaande jaren en is er geen sprake van een uitbundig groot feest. Via deze weg wensen wij u fijne feestdagen toe.

Lees verder

Profiteer nu nog van fiscale vrije ruimte 2020

Om ondernemers ten tijde van de coronacrisis te ondersteunen heeft de overheid een aantal belastingregels over het jaar 2020 versoepeld. De verhoging van de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling (WKR) van 1,7 % naar 3 % is er hier één van. De vrije ruimte is een financiële bandbreedte waarbinnen u uw medewerkers fiscaal onbelast kunt belonen met bijvoorbeeld een kerstpakket. Het jaar 2020 vordert snel en wij wilden u de mogelijkheid om nog dit jaar te profiteren van een fiscaal voordeel niet onthouden.

Lees verder

Zorgbonus aanvragen kan nog t/m 29 oktober 2020

De zorgbonus voor uitzonderlijke prestaties ten tijde van de coronacrisis kunt u nog aanvragen t/m 29 oktober. Klik hier voor toegang naar de portal van Ministerie van VWS waar u de aanvraag voor de zorgbonus kunt indienen. Het ministerie van VWS kent deze éénmalige bonus van € 1.000 netto toe aan zorgverleners die in de coronacrisis (periode van 1 maart t/m 1 september) uitzonderlijke prestaties geleverd hebben. Lees er meer over in ons branchenieuws.  

Ook op de hoogte blijven van actualiteiten in de zorg? 

Inschrijving zorgnieuws

Lees verder

Bonus voor uitzonderlijke prestaties zorgaanbieders

Het ministerie van VWS kent zorgaanbieders een éénmalige bonus toe van € 1.000 netto voor de uitzonderlijke prestaties die ze geleverd hebben in de periode van 1 maart t/m 1 september ten tijde van de corona uitbraak. Deze subsidie is bedoeld voor verzorgenden en al het andere ondersteunende personeel in alle takken van de zorgbranche zoals;  medewerkers van apotheken, doktersassistenten, praktijkondersteuners, praktijkverpleegkundigen, aios en artsen (tot tweemaal modaal - 1x modaal 2020 is € 36.500 bruto incl vakantiegeld) maar ook schoonmakers in de zorgbranche. Zorgaanbieders kunnen hun personeel aanmelden voor deze bonustoekenning en dienen hierbij gebruik te maken van een handreiking opgesteld door de rijksoverheid. De aanvraag dient uiterlijk 29 oktober binnen te zijn. Meer weten over deze regeling? Lees het op de website van overheidspublicaties.  Wilt u op de hoogte gehouden worden van actualiteiten in de zorg? Schrijf u dan in op ons zorgnieuws. De aanvraag voor de zorgbonus kunt u indienen t/m 29 oktober 2020 via de portal van het ministerie van VWS

Lees verder

Ondanks wervingsacties blijft huisartsentekort oplopen

Met name buiten de grote steden blijft het huisartsentekort oplopen geeft Onderzoeksinstituut Nivel aan. Wervingsacties als bonussen en woninggaranties leveren te weinig op en kunnen de tekorten niet opvullen. Nivel programmaleider Ronald Batenburg spreekt zich uit over de ontwikkeling en noemt met name het ontbreken van een goede spreiding van jonge huisartsen als reden. Deze artsen geven de voorkeur aan werken in en rond grote steden. Ook het nog niet aan willen gaan van een vaste verbintenis met een praktijk speelt parten, veelal werken ze eerst als waarnemer of zelfstandige alvorens zich vast te leggen. Lees meer. 

Er spelen zeker al nieuwe initiatieven om het tij te keren en huisartsen meer naar randgebieden te halen. Op onze website vindt u bijvoorbeeld het initiatief van Dokter Wim. Wilt u hierover meer weten? 

Hoe kunnen wij u helpen?

 

Lees verder

Einde termijn bijzonder uitstel van betaling

Indien er bijzonder uitstel van betaling is aangevraagd voor een periode van 3 maanden dan loopt dit uitstel binnenkort af, óf is dit reeds afgelopen. Als u nog geen bericht van de Belastingdienst hierover heeft ontvangen, dan kunt u dit binnen nu en 2 weken verwachten.

Lees verder

Robert Jan Klumper wordt mede-eigenaar/directeur Alexandré Finance

Per 1 juli 2020 treedt Robert Jan Klumper in dienst als directeur bij Alexandré. De officiële overdracht van aandelen bij de notaris heeft dan al plaats gevonden waardoor hij tevens mede-eigenaar is geworden. In zijn nieuwe functie blijft Robert Jan verantwoordelijk voor zijn huidige klantenportefeuille, maar zal hij zich ook toeleggen op verdere innovatie van financiële digitalisering, voor zowel binnen het bedrijf als voor onze klanten uit de zorgbranche. Concreet betekent dit dat we steeds blijven kijken naar waar meer efficiency te behalen is in de financiële administratievoering en waar we samen kunnen werken met andere digitale systemen.  

Lees verder

Samenwerking Pharmapartners en Alexandre

In gesprek met Martin Lassooij, dataspecialist huisartsenzorg bij PharmaPartners, over de samenwerking met Alexandré

De samenwerking tussen PharmaPartners en Alexandré gaat al heel wat jaren mee. Al in 1998 verrichtte Alexandré een boekhoudkoppeling bij een apotheker, die klant was van PharmaPartners. Twee onafhankelijk partijen die elkaar vinden in geautomatiseerde dienstverlening aan de eerstelijnszorg. PharmaPartners in de vorm van leverancier van HIS (Huisarts Informatie Systeem) en AIS (Apotheek Informatie Systeem) systemen en Alexandré in het aanbieden van een geautomatiseerde zorgadministratie (waar de boekhoudkoppelingen met HIS/AIS onderdeel van zijn).

Lees verder

Let op: oplichters doen zich voor als belastingdienst

Het is weer veel in het nieuws: oplichters die via sms of email berichten sturen over openstaande vorderingen bij de belastingdienst die u snel moet betalen want anders komt het u duur te staan. Dit is niet de werkwijze van de belastingdienst, maar het werk van bendes die u via deze weg misleiden en u tot betaling proberen aan te zetten.

Lees verder

Aanvraag continuïteitsbijdrage zorgverleners kan nog t/m 14 juli

Bent u zorgverlener en heeft u door de coronacrisis omzetderving? En biedt u zorg die valt onder de basisverzekeringen en aanvullende verzekeringen? Dan komt u in aanmerking voor een maandelijkse continuïteitsbijdrage. Deze bijdrage is een vergoeding van zorgverzekeraars aan zorgverleners. Het biedt zorgverleners een compensatie waarmee ze in deze crisis toch hun vaste lasten kunnen voldoen (o.a. personeels- en huurkosten). De hoogte van de bijdrage is gebaseerd op de normale vergoedingen uit de basis- en aanvullende verzekeringen die zorgverzekeraars uit zouden keren. Bekijk het document over deze regeling of bezoek de website van Zorgverzekeraars Nederland.

Lees verder

Internationale praktijken zoeken nieuwe eigenaar

Voor onze begeleiding bij het vinden van praktijkopvolging krijgen we regelmatig berichten van huisartsenpraktijken in het buitenland die op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar. Zo ook van een praktijk prachtig gelegen in de Spaanse regio Costa Blanca nabij grote steden Valencia en Alicante. Of van een praktijk op het multiculturele St. Maarten (Nederlandse deel). Beide praktijken lopen goed, zijn internationaal en hebben een patiëntenbestand van 2.500. Benieuwd? Kijk eens op onze webpagina met een overzicht van huisartsen die opvolging zoeken in binnen- en buitenland. Heeft u interesse om in contact te komen met één van deze praktijken? Neem dan contact met ons op. 

Lees verder

Lees meer over aanpassingen noodpakket 2.0 coronacrisis

De maatregelen in noodpakket 2.0, om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen, zijn inmiddels verlengd van 1 september tot 1 oktober. Pakket 2.0 betekende ook aanpassingen zoals invoering van de partnertoets in de TOZO regeling. Lees meer over de aanpassingen in versie 2.0 ten opzichte van noodpakket 1.0. 

Lees verder

Praktijken ter overname gezocht

Den Haag en Rotterdam / Oost Nederland stad en buitengebied Deventer, Zutphen, Apeldoorn, Zwolle, Enschede, Almelo, Hengelo

Heeft u een huisartsenpraktijk in Den Haag of Rotterdam (inclusief randgemeenten) en wilt u binnen afzienbare tijd uw praktijk overdragen? Of bent u in de oriëntatiefase van een toekomstige verkoop? Wij zijn voor klantrelaties op zoek naar praktijken ter overname in deze regio en maken graag kennis met u. 

Lees verder

Op Hemelvaart en vrijdag 22 mei gesloten

Op Hemelvaartsdag en vrijdag 22 mei is ons kantoor gesloten. U kunt ons weer bereiken vanaf maandag 25 mei. Mailen kan altijd naar info@alex-andre.nl 

Lees verder

Openingstijden vanaf 11 mei

Vanaf 11 mei zijn wij van maandag t/m donderdag op kantoor bereikbaar tussen 08.30 uur en 16.30 uur. Op vrijdags is het kantoor tijdelijk nog gesloten en kunt u ons enkel per mail bereiken. Heeft u vragen? U kunt ons op kantoortijden bellen op 0570 - 618 883. Per mail kunt u ons bereiken op info@alex-andre.nl. Voor specifieke vragen kunt u terecht bij uw contactpersoon of mailen naar de supportmail: support@alex-andre.nl.

Lees verder

Dalende medicijnuitgifte baart apothekers zorgen

Zorgde hamstergedrag van patiënten eerst nog voor een flinke toename in medicijnverkoop, nu dalen de omzetten van apothekers. Het aantal balieverkopen is inmiddels met 20% gedaald (SFK - vergeleken met uitgifte cijfers zelfde periode vorig jaar). De voorzitter van de KNMP spreekt zich uit over zijn zorgen met betrekking tot de verminderde medicijnuitgifte. Volgens hem is de afname vooral te wijten aan het verminderde bezoek aan huisartsen met logisch vervolg dat er ook minder medicijnen worden voorgeschreven. Lees meer.

Lees verder

Minimumloon gaat met 1,6 % omhoog

Met ingang van 1 juli 2020 gaat het minimumloon met 1,6% omhoog. Volgens de wet WML (minimunloon en minimumvakantiebijslag) dient de stijging van de algemene welvaartsontwikkeling terug te zien zijn in het het minimumloon en uitkeringen. Uitgangspunt in de wet is dat het minimumloon en de sociale uitkeringen aansluiten op de gemiddelde loonontwikkelingen. Er zijn uitzonderingen aan de koppeling tussen het minimunloon en loonontwikkelingen,bijvoorbeeld als er een bovenmatige loonontwikkeling is.   Lees meer. 

Lees verder

Verzekeraars trekken miljarden uit voor kleinere zorgverleners

Kleine zorgverleners als fysiotherapeuten, wijkverpleegkundigen, kraamverzorgers maken aanspraak op een noodpakket van Zorgverzekeraars Nederland. De verzekeraars trekken miljarden uit om de omzetdaling door de coronacrisis te compenseren. De financiële hulp is o.a. bedoeld voor het betalen van personeel, huur en andere onkosten. Lees meer

Lees verder

Gevolgen Coronacrisis op apothekerspensioen

Pensioenfondsen worden zwaar geraakt door de Coronacrisis, zo ook het apothekerspensioenfonds SPOA. Welke gevolgen COVID-19 heeft op pensioenen van apothekers lichten wij toen in ons blog op Medisch Ondernemen. Wij schreven eerder ook al blogs over de gevolgen voor tandartsen SPT (tandartsenpensioenfonds) en huisartsen SPH (huisartsenpensioenfonds).  

Lees verder

Fiscale regelingen noodpakket uitgebreid

Het noodpakket met fiscale regelingen wordt uitgebreid met een verhoging van de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling. Het betreft hier een tijdelijke (2020) en éénmalige verhoging van 1,7 % naar 3 % (over het eerste deel van de loonsom tot 400.000 euro. Boven die loonsom van 400.000 euro geldt een onbelaste vergoeding tot 1,2%).  Binnen de vrije ruimte kunnen werkgevers hun werknemers onbelast vergoedingen geven. Doorgaans vallen hier kerstpakketten onder en bedrijfsuitjes. In deze crisistijd zullen er echter ook regelmatig boeketten of andere attenties onder vallen ter morele ondersteuning van werknemers. Lees meer over alle andere regelingen voor ondernemers op onze noodpakket pagina

Lees verder

Het effect van de coronacrisis op pensioenfondsen voor tandartsen

“Pensioenfondsen maken dramatische val”. Zo luidde de titel van het artikel dat  Trouw op 1 april publiceerde. Dat we midden in een crisis zitten moge duidelijk zijn. Dat het onvermijdelijk is dat de gevolgen van COVID-19 ook op lange termijn te zien zullen zijn, ook. Een van de financiële velden waarin de klap voor tandartsen voelbaar kan zijn, is het pensioen. Hoe groot de impact op de pensioenfondsen van tandartsen kan zijn, schetsen we in dit artikel.

Lees verder

'Uitbreiding noodpakket nodig voor MKB'

MKB voorzitter Jacco Vonhof spreekt zich uit over een extra steunronde van het kabinet voor ondernemers om de coronacrisis te kunnen overleven. Lees meer. 

Lees verder

Tandartsen per 20 april weer open voor reguliere behandelingen

Per 20 april willen tandartsen en orthodontisten reguliere behandelingen weer hervatten. Die zullen echter alleen plaats vinden onder strikte voorwaarden. Dit betekent alleen behandelingen aan niet-coronapatiënten. Patiënten die in de laatste 2 weken ziek zijn geweest door het Corona virus of die zieke huisgenoten hebben dienen afspraken te annuleren. Lees meer.

Lees verder

De impact van de coronacrisis op het pensioen van huisartsen

“De coronacrisis stort pensioenfondsen in een vrije val”. Zo luidde de titel van het artikel dat Trouw op 16 maart publiceerde. Dat we midden in een crisis zitten moge duidelijk zijn. Dat het onvermijdelijk is dat de gevolgen van COVID-19 ook op lange termijn te zien zullen zijn, ook. Eén van de financiële velden waarin de klap voor huisartsen voelbaar kan zijn, is het pensioen. Hoe groot de impact op de pensioenfondsen van huisartsen kan zijn, schetsen we in dit artikel.

Lees verder

Koppeling Exquise en Exact Online; efficiënt werken voor tandartsen

Veel tandartsen maken gebruik van Exquise. Een online omgeving voor verwerking van patiënt- en declaratiegegevens. Om de financiële administratie voor deze klantgroep zo efficiënt mogelijk in te richten verwerken wij deze  declaratiegegevens automatisch in de boekhouding; sneller werken, minder kosten, beter inzicht in debiteurenbeheer. Zo heeft u als zorgverlener meer tijd voor uw patiënten en meer zicht op uw financiële organisatie.

Lees verder

Zorgverleners ontvangen compensatie van zorgverzekeraars

Tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici, fysiotherapeuten; allemaal zorgverleners die door de coronacrisis hun omzet flink hebben zien dalen. Voor deze beroepsgroepen hebben zorgverzekeraars een financiële compensatieregeling in het leven geroepen. Zij vergoeden de terugval in verdiensten en baseren deze op een percentage van de omzet. De vergoeding wordt vanaf mei met terugwerkende kracht tot maart uitgekeerd. Lees hierover ook de brief van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) aan de 'branche- en beroepsorganisatie in het zorgveld.'

Lees verder

4 tips die geld opleveren bij overdracht van uw huisartsenpraktijk

U overweegt uw huisartsenpraktijk over te dragen? Lees onze 4 tips en profiteer van o.a. fiscale regelgeving die u onderaan de streep geld opleveren of besparen.

Lees verder

Telefonische bereikbaarheid t/m 28 april

Beste klant, relatie, in verband met de overheidsinstructie om zo veel mogelijk thuis te werken, zijn wij de komende weken (in ieder geval t/ 28 april) telefonisch minder goed bereikbaar. Alle medewerkers hebben een thuiswerkplek en zijn per email bereikbaar. Wij hopen onze werkzaamheden in deze situatie zo goed mogelijk voort te zetten. Mocht u toch enige hinder ondervinden, dan excuseren wij ons voor het ongemak. In ieder geval kunt u ons bereiken op de volgende emailadressen; Support@alex-andre.nl en info@alex-andre.nl

Lees verder

Rol praktijkmanager zo belangrijk, juist ook in deze tijd.

Als huisarts staat het goed uitvoeren van uw taken en met name de juiste zorg bieden aan uw patiënten bij u hoog in het vaandel. Voor veel huisartsen zijn ‘bijzaken’ als het managen van het personeel, uitvoeren van administratie en het inkopen en beheren van benodigde middelen een blok aan het been.

Het managen van een huisartsenpraktijk is ook een vak op zich. Een aantal jaar geleden gaven veel huisartsen aan dat zij hier veel tijd aan kwijt zijn. Uit onderzoek van Mednet bleek dat 25% van de huisartsen 40% meer werkt dan de afgesproken uren. Deze vele overuren zijn volgens hen met name te wijten aan extra uren voor praktijkmanagement. U begrijpt dat dit heel veel vraagt van een huisarts. Zo gaf 12% van de huisartsen in het onderzoek aan ‘voortdurend oververmoeid’ te zijn. Uit een ander onderzoek waren de cijfers veel heftiger. Maar liefst 70% had klachten van overspannenheid en 80% constateerde deze klachten bij collega’s.

Lees verder

Financiële regelingen coronavirus

Het noodpakket van de overheid om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen is uitgebreid. Welke regeling heeft betrekking op uw situatie? Hoe vraagt u een regeling aan of via welke overheidsinstantie loopt een aanvraag? Op onze pagina gaan wij in op de afzonderlijke regelingen; van tijdelijke tegemoetkoming loonkosten tot uitstel van belastingbetaling en verruiming ondernemersfinanciering. Veranderen regelingen omdat de overheid op basis van nieuwe inzichten de mogelijkheden verder bijstelt? Dan verwerken wij dat op deze pagina, zodat deze up to date blijft en u zo goed mogelijk uw weg vindt. U kunt ook altijd contact met ons op nemen om advies in te winnen. Daar zijn wij voor. Lees er meer over op onze uitgebreide pagina met de overheidsregelingen rond het coronanieuws

Lees verder

Teampagina Alexandre vernieuwd

Het team van Alexandré is uitgebreid met 3 nieuwe collega's. Benieuwd? Bezoek onze geheel vernieuwde teampagina.  

Lees verder

Apotheekhoudende huisarts in Zeeland zoekt opvolging

Apotheekhoudende huisartsenpraktijk Breukers in Hansweert (Zuid Beveland) zoekt per medio 2020 opvolging. Het betreft een echte dorpspraktijk met 2000 patiënten gesitueerd in een rustig en mooi gelegen omgeving aan de Westerschelde. Dicht bij de snelweg: 15 minuten van Goes, 25 minuten van Bergen op Zoom, 40 minuten van centrum Antwerpen. Heeft u interesse? Neem contact op met Alexandré of bel 0570 - 618 883. 

Lees verder

Is uw apotheek klaar voor de toekomst?

Het runnen van een apotheek vraagt veel van u. De waan van de dag maakt het voor u wellicht lastig om na te denken over ontwikkelingen in de gezondheidsbranche en over de toekomst van apotheken. Toch is het belangrijk om tijdig in te spelen op de trends voor apotheken. In ons digitale tijdperk gaan ontwikkelingen snel en wie niet meebeweegt is al snel een dinosaurus. 

Lees verder

De huisartsenzorg in de gevarenzone

Een op de drie huisartsen verwacht op de korte termijn een groot tekort aan huisartsen. In bepaalde krimpregio's is de verwachting voor een tekort nog hoger dan in de rest van het land. Zorgverzekeraars maken zich zorgen en proberen op allerlei manieren huisartsen naar krimpregio's te krijgen. Maar naast het tekort aan huisartsen, baart ook de aard van het werk zorgen. 

Lees verder

Alexandre bij presentatie KroeseWevers over Arbeidsmarkt In Balans

De salarisspecialisten van Alexandré bezochten onlangs een bijeenkomst van KroeseWevers over de nieuwe wet Arbeidsmarkt in balans (WAB). De komst van deze wet moet de verschillen tussen vast- en flexwerk verminderen. Nu hebben werknemers met een vast contract meer zekerheid dan oproepkrachten. De overheid wil die situatie doorbreken en het voor werkgevers aantrekkelijker maken om een vast contract aan te bieden. Het type werk wordt leidend voor welke contractvorm de werkgever kiest.   

Lees verder

Veel patienten met gebitsprothese onnodig verzekerd voor tandartskosten

Al 20 jaar een volledige gebitsprothese, maar wel verzekerd voor  tandartskosten. Alexandré in gesprek met een tandprotheticus die inzage geeft in hoe ‘kunstgebitdragers’ regelmatig oververzekerd zijn voor tandartskosten, al jaren nodeloos premie betalen, maar niet altijd een signaal ontvangen van verzekeraars. Tandprotheticus Mirer uit Rotterdam noemt het oplichting. 

Lees verder

IJzeren voorraad wordt verantwoordelijkheid groothandels

Dat minister Bruins graag een ijzeren voorraad wil om een tekort aan medicijnen te voorkomen, is al langer bekend. Onlangs is echter bekend geworden bij wie de verantwoordelijkheid voor een ijzeren voorraad komt te liggen. En daarnaast hoe groot deze medicijnvoorraad moet zijn.

Lees verder

Illegale medicijnhandel door lekken in distributie proces

In een uitzending van NPO brengt voormalig inspecteur en woordvoerder van politie Ellie Lust illegale medicijnhandel in beeld. Veelal opioïden als Oxycodon en ‘pammen’ worden verhandeld en gebruikt door vaak verslaafde patiënten. Het betreft hier in eerste instantie legale medicijnen die in het illegale circuit terecht komen doordat ze in de fabriek ‘van de band vallen’, door patiënten doorverkocht worden of in verkeerde handen vallen bij verwerking van oude ingeleverde medicijnen (medicatie die door patiënten bij de apotheek  ongebruikt ingeleverd worden). U kunt de uitzending terugkijken via NPO start: Ellie in de Handel aflevering medicijnen.

Lees verder

Minister Bruins wil oplossingen voor medicijntekorten

Minister Bruins is het gepraat over de oplopende medicijntekorten zat en wil een oplossing. Dit is een probleem dat ook in andere Europese landen speelt, de komst van de nieuwe eurocommissaris voor Volksgezondheid wil hij dan ook aangrijpen om een oplossing hoog op de agenda te krijgen.

Lees verder

GEZOCHT: STUDENT 3E JAARS HBO Finance & Control/Accountancy/FSM VOOR MEEWERKSTAGE

 

Lees verder

Verzekeraars mogen ouders informeren over gratis tandartsbezoek kind

Verzekeraars mogen ouders waarvan de kinderen (bijna) nooit naar de tandarts gaan, brieven sturen om hen te informeren dat de periodieke controle vergoed wordt. Minister Bruins had hier bezwaar tegen vanuit privacyoogpunt. De Autoriteit Persoonsgegeven laat nu weten dat dit gewoon kan. Aanleiding is een brief van de Assoiciatie Nederlandse Tandartsen (ANT) aan minister Bruins.

Lees verder

Dokters van de wereld pleiten: breng de tandzorg terug in het basispakket

Aan iemands gebit valt af te lezen of er sprake is van armoede. Dat zegt ontwikkelingsorganisatie Dokters van de Wereld. De organisatie roept op om de tandheelkunde weer in het basispakket van de zorgverzekering op te nemen.

Lees verder

Pleidooi transparantie en verantwoordelijkheid farmaceutische bedrijven

Minister Bruno Bruins roept de farmaceutische industrie op tot meer transparantie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij pleit hiervoor in een open brief aan de Volkskrant waarin hij aangeeft dat als iedereen bereid is bij te dragen aan betaalbare zorg, de farmaceutische bedrijven ook hun bijdrage moeten leveren.  In zijn schrijven refereert hij aan zowel positief als minder goed nieuws nl. nieuwe kankermedicatie tegenover zorgkosten die voor veel Nederlanders niet meer betaalbaar zijn.  

Lees verder

Naast tekort aan huisartsen, ook tekort aan ondersteuning in huisartsenpraktijk

In de komende vijf jaar zal er naast een tekort aan huisartsen ook een tekort ontstaan aan doktersassistenten en praktijkondersteuners. Momenteel ervaart tussen de 23% en 53% van de huisartsenorganisaties zelfs al een tekort.

Lees verder

Tekort aan huisartsen loopt verder op

Dat er een tekort aan huisartsen is, komt tegenwoordig steeds vaker in het nieuws. Maar onlangs zijn de gevolgen hiervan ook weer duidelijk geworden. Zo zijn er steeds meer patiënten die maanden zonder huisarts zitten.

Lees verder

Medio september start Exact online training voor huisarts- en apothekersassistenten

Medio september start er weer een Exact Online training bij Alexandré Finance. Deze training is bedoeld voor al onze klanten en zorgverleners die meer willen weten en halen uit Exact Online, met name in combinatie met Medicom en Pharmacom.

Lees verder

Help! De verkoop van mijn praktijk zorgt onvoldoende voor mijn ‘oudedag’!

Door Paul Jansen, extern adviseur bij Alexandré Finance over zijn rol van 'financiële huisarts' voor uw financiële rust

Lees verder

Teamspirit op de roeiclub

Dinsdag 4 juni volgden we als team van Alexandré een roeitraining bij Daventria op de IJssel. Een goede gelegenheid om als collega's op elkaar in te spelen en als team samen te werken; hou je de acties en het ritme van je bootgenoten niet in de gaten, dan valt het succes van het gehele team tegen. Teamspirit is een voorwaarde en die was er zeker. Het was een topdag met de prettige bijkomstigheden van prachtig weer, goede instructeurs en een groep enthousiaste collega's.

Lees verder

Teambuilding di 4 juni; kantoor gesloten vanaf 14.00

Op dinsdag 4 juni heeft Alexandré Finance een teambuildingsmiddag. Die dag zijn we vanaf 14.00 afwezig. Vanaf woensdag 5 juni 08.30 kunt u ons weer bereiken.

Lees verder

Op Hemelvaartsdag en vrijdag 31 mei is Alexandre gesloten

Donderdag 30 mei en vrijdag 31 mei is Alexandré Finance de gehele dag gesloten.

Lees verder

4 juli - Exact online training voor huisarts- en apothekersassistenten

Op 4 juli is er bij Alexandré Finance weer een Exact Online training. Deze training is bedoeld voor al onze klanten en zorgverleners die meer willen weten en halen uit Exact Online, met name in combinatie met Medicom en Pharmacom.

Lees verder

Vinden van opvolger huisartsenpraktijk steeds lastiger

Het tekort aan huisartsen neemt toe, en de huisartsenzorg staat onder druk. Het vinden van een opvolger voor een huisartsenpraktijk is steeds lastiger, vooral in Zeeland. Dit komt deels door de druk die een praktijk voeren met zich mee brengt.

Lees verder

Vergroten medicijnvoorraad kost €30 miljoen

Minister Bruins is momenteel bezig met een onderzoek om van alle medicijnen ten minste een voorraad van vier maanden aan te leggen. Momenteel is in de wet al wel vastgelegd dat apothekers en groothandels een voorraad moeten aanhouden, maar hoe groot die voorraad moet zijn is niet bij wet vastgelegd.

Lees verder

Gooise apothekers ontvingen veel aandacht na protestactie tegen agressie aan de balie

Gooise apothekers zijn agressie aan de balie zat, verenigden zich in protestactie en ontvingen veel media aandacht.

Lees verder

Goede Vrijdag en 2e paasdag is Alexandre gesloten

Het kantoor van Alexandré Finance is op Goede Vrijdag en 2e Paasdag gesloten. Vanaf dinsdag 23 april kunt u ons weer bereiken.

Lees verder

25 april - Exact Online training voor huisartsen- en apothekersassistenten

25 april gaat onze Exact Online training van start. Deze training is bedoeld voor al onze klanten en zorgverleners die meer willen weten en halen uit Exact Online, met name in combinatie met Medicom en Pharmacom.

Lees verder

Alexandré adviseert bij Masterclasses  over 'financiële rust’

Alexandré adviseert bij Masterclasses Met vernieuwend inzicht naar financiële rust speciaal voor zorgverleners

Lees verder

Huisartsen voorkom dat u onterecht patiënten weigert!

Afgelopen week kwam in het nieuws dat één op de vijf huisartsen patiënten weigert op een manier die in strijd is met de mededingingsregels. Deze mededingingsregels zijn vastgelegd in de Mededingingswet en worden bewaakt door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Uit onderzoek van de ACM blijkt dat veel huisartsen niet weten dat ze in strijd met de mededingingswet handelen.  Daarom besloten wij dieper in het onderwerp te duiken. Weet u wanneer u een patiënt mag weigeren? Lees het in onderstaande blog.

Lees verder

Apothekers niet blij met FMD

Medicijnen die echt lijken, maar vervalst blijken te zijn. Dit is volgens de EU een groot probleem en mede daarom is het Falsified Medicines Directive (FMD) ingevoerd. Door het FMD moet elk receptplichtig geneesmiddel in Europa vanaf 9 februari een uniek serienummer hebben dat is vastgelegd in een centrale database.

Lees verder

50 onmisbare medicijnen worden lastig leverbaar bij no-deal brexit

De Brexit komt steeds dichterbij, en de kans op een no-dealbrexit wordt steeds groter. Daarom heeft het ministerie van Volksgezondheid onderzocht welke, van de 2700, medicijnen die uit Groot-Brittannië worden geïmporteerd, na 29 maart lastig leverbaar worden. Uit dit onderzoek blijkt dat de levering van 50 essentiële medicijnen onzeker is.

Lees verder

Bruins reageert op uitlatingen farmaceuten

Naar aanleiding van kritiek van Amerikaans farmaceuten op de Nederlandse bemoeienis op het gebied van medicijnprijzen reageert Minister Bruins een dag erna. Hij merkt op dat deze fabrikanten zich meer zouden moeten richten op het maken van betaalbare medicijnen. Met daaraan toegevoegd dat ze eerst maar eens duidelijk moeten maken welke kosten en hoeveel winst ze maken en waarom ze geregeld zulke hoge prijzen vragen.

Lees verder

Farmaceutische industrie vindt bemoeienis overheid te groot

De overheid bemoeit zich te veel met de medicijnprijzen vinden farmaceutische bedrijven schrijft FD redacteur Thieu Vaessen in zijn artikel waarin naar voren komt dat de farmaceuten de overheidsbemoeienis zo groot vinden dat daarmee het vestigingsklimaat onder druk komt te staan. Volgens Vaessen dreigt er geen vertrek van de industrie, maar kan het wel betekenen dat de bedrijven minder gaan investeren in Nederland. Het gaat hier met name om amerikaanse bedrijven als MSD, Gilead en Janssen. In een brief aan minister Bruins spreken zij hun hun zorgen uit over het  verslechterde vestigingsklimaat met als argument dat de overheid voorbij gaat aan de noodzaak van investeringen voor toekomstige medicijnen. Het AD haalt aan dat investeerders zich inmiddels terugtrekken omdat de rendementen te laag zijn. 

Lees verder

Minister Bruins wil medicijnvoorraad van 4 maanden verplichten

Minister Bruins wil dat zowel groothandelaren als apothekers een medicijnvoorraad van vier maanden gaan aanhouden. Ook in 2018 is het medicijnentekort weer opgelopen. De minister wil de verschillende partijen zelf de kans geven om tot een oplossing te komen. Indien dit niet lukt, wil minister Bruins overgaan tot een wettelijke verplichte voorraad van vier maanden.

Lees verder

Actie tegen doorgeschoten bureaucratie in de zorg

Twee huisartsen uit Zwolle, zijn een actie gestart tegen de doorgeschoten bureaucratie in de zorg. Huisartsen zijn momenteel 30 procent van hun tijd kwijt aan administratie en registratie, terwijl één dag in de week genoeg zou moeten zijn.

Lees verder

Het domino-effect in de farmasector

Het is wat ze in de Nederlandse farmasector kennen als het domino-effect: voorraden bij fabrikanten, groothandels en apothekers zijn zo klein dat een probleem bij één leverancier al snel leidt tot schaarste bij de rest in de keten. Daarom werd door het ministerie van Volksgezondheid al in 2013 de werkgroep geneesmiddelentekorten in het leven geroepen om de toenemende tekorten aan medicijnen een halt toe te roepen. Zoals in dit artikel is te lezen, lukt dit nog niet want het tekort aan medicijnen is ook in 2018 weer toegenomen. 

Lees verder

Haagse apotheker gaat strijd aan tegen dure farmaceuten en start productie eigen medicijnen

Apotheker Lebbink produceert in zijn Transvaalapotheek nu tegen de 800 bereidingen van medicijnen in zijn eigen laboratorium.Sommige medicijnen volledig op maat voor een bepaalde patiënt, andere voor meer patiënten. De patiëntvraag naar de medicijnen groeit met de dag. Minister Bruins, groot voorstander van eigen productie door apothekers, heeft op 16 januari de opening van het nieuwe laboratorium bijgewoond.

Bruins ziet het voordeel van de zelf gemaakte medicijnen vooral voor de patiënt, maar ook zeker als middel in strijd tegen grote medicijnfabrikanten en hun enorme prijzen.  Met apothekers zoals Lebbink kan de minister druk uitoefenen op de fabrikanten.

Lees meer

Lees verder

Medicijntekorten in 2018 toegenomen

De afgelopen jaren is het aantal keren dat er een medicijn niet leverbaar was toegenomen. In 2018 was 769 keer een medicijn niet leverbaar en werd in 128 gevallen een medicijn zelfs definitief uit de handel genomen. 

Lees verder

Ziekenhuizen vrezen voor medicijntekorten bij no-deal-brexit

Ook ziekenhuizen vrezen voor medicijntekorten bij een no-deal-brexit, alsdus NOS. In Nederland gebruiken we jaarlijks 6,6 miljard euro aan medicijnen. Twee miljard van de medicijnen wordt jaarlijks geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk.

Lees verder

Een no-deal-brexit kan negatieve gevolgen hebben voor medicijnlevering

Minister Bruins van het ministerie van VWS waarschuwt de gezondheidszorg voor de mogelijke gevolgen van een no-deal-brexit. Zorgverleners en verzekeraars zijn zelf verantwoordelijk voor ongewenste gevolgen, aldus Minister Bruins.

Het advies van de minister is om te inventariseren welke medicijnen uit het Verenigd Koninkrijk worden geïmporteerd. Indien medicijnen niet juist volgens EU-regels zijn geregistreerd kunnen de medicijnen bij de grens vast komen te staan.  Of er daadwerkelijk een no-deal-brexit wordt eind maart 2019 bekend. Tot die tijd wordt de capaciteit bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen uitgebreid, zodat eventuele leveringsproblemen zoveel mogelijk van te voren kunnen worden voorkomen. 

Lees verder

Wachten op een huisartsentekort

Komende jaren is het niet de vraag óf er een huisartsentekort komt, maar waar en wanneer. Zo blijkt uit onderzoek waarover de NOS schrijft. Het tekort aan huisartsen wordt onder andere verwacht in Zeeland, de Achterhoek, Noord-Holland Noord en Drenthe. Minister Bruins schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de werkdruk op deze plekken nu al als hoog ervaren wordt.

Lees verder

Kantoor gesloten van 24 december t/m 1 januari

Ons kantoor is in de periode van maandag 24 december t/m dinsdag 1 januari gesloten. Vanaf 2 januari zijn wij weer bereikbaar.

Lees verder

Steun uw apotheek

Stem mee! Vanaf 20.30 vanavond (donderdag 20 december) kunt u uw stem uitbrengen.

Apothekers van elf Zoetermeerse apotheken en de directie van de Stichting Georganiseerde eerstelijnszorg Zoetermeer, hebben een brief aan de Minister geschreven. Lees hier de volledige brief. Ze maken zich zorgen over de toekomst van de apotheek in Nederland en zijn ontevreden over de rol van zorgverzekeraars en de wijze waarop zij de apotheken contracteren. Wilt u de apothekers ondersteunen bij hun actie, stem dan mee.

Lees verder

Alexandré wenst u hele fijne feestdagen en een gezond 2019.

Lees verder

Grotere medicijnenvoorraad kan tekorten voorkomen

Een tekort aan medicijnen, zoals dat is ontstaan bij de pil, moet worden voorkomen aldus Ministers Bruins voor Medische Zorg. Daarom is er onder andere de werkgroep geneesmiddelentekort opgericht, waarbij verschillende partijen zoeken naar een oplossing voor de verschillende medicijnentekorten.

Lees verder

Medicijnentekort in Nederland is een drama

Het medicijnentekort in Nederland is een drama, aldus apotheker Marjan Quekel uit Meppel. Onlangs is het bloeddrukmedicijn Valsartan teruggeroepen omdat er mogelijk kankerverwekkende stoffen in het medicijn zijn aangetroffen. Quekel geeft aan dat er wel vaker productieproblemen zijn bij fabrieken.

Lees verder

Huisartsen: "Zilveren Kruis houdt zich niet aan politieke afspraken"

Huisartsen menen dat de zorgverzekeraar zich niet aan eerder gemaakte afspraken houdt uit het Hoofdlijnenakkoord. Ze noemen hierbij dat Zilveren Kruis eerdere afspraken over de bekostigingsstructuur niet erkent en oude tarieven oplegt. Sommige huisartsen zijn al zover dat ze weigeren contracten met ZV te tekenen. Eénvandaag besteedde hier een item aan. Lees meer.

Lees verder

Zorgverzekeraars moeten inzetten op constructief samenwerken

Wim van Harten is bestuursvoorzitter van Ziekenhuis Rijnstate en verzorgt de onderhandelingen met de verschillende zorgverzekeraars. Hij merkt dat sommige verzekeraars blind sturen op kostenbesparing door inkrimping van de zorg, zonder dat hier een onderbouwing voor is. Andere zorgverzekeraars zetten in op constructief samenwerken, waardoor de mogelijkheid ontstaat om in te zetten op innovatie. Hierdoor kan zowel de doelmatigheid als de kwaliteit van de zorg toenemen. 

Voor het hele interview met Wim van Harten klik hier.

Lees verder

GEZOCHT: STUDENT 3E JAARS HBO Finance & Control/Accountancy/FSM VOOR MEEWERKSTAGE

 

Lees verder

Huidige inrichting van het zorgstelsel belemmert innovatie in de zorg

Innovatie in de zorg is hard nodig, maar door de manier waarop het zorgstelsel nu is ingericht is dit niet mogelijk. Het is van belang dat zorgverzekeraars meerjarige afspraken gaan maken met zorgaanbieders. Door in te zetten op meerjarige contracten ontstaat er ruimte om te ontwikkelen binnen de zorg. Hoe de zorg komende jaren nog beter kan, lees je hier.

Lees verder

“Banken hebben maatschappelijke verantwoordelijkheid in de zorg”

“Interview met bestuursvoorzitter Zuyderland-ziekenhuis David Jongen: Banken hebben maatschappelijke verantwoordelijkheid in de zorg.”
Ook banken moet meewerken aan betaalbare zorg, stelt David Jongen bestuursvoorzitter van het Zuyderland-ziekenhuis vast. Per jaar betalen alleen al ziekenhuizen €300,- miljoen aan rentes. Wanneer er lagere rentes zouden gelden, dan is de zorg minder geld kwijt aan rente en blijft er meer geld over om te innoveren en te investeren in de zorg. Voor het volledige interview klik hier.

Lees verder

Tekorten De Pil speelt Marktplaatsverhandeling in de kaart

Door tekorten hebben veel apotheken de anticonceptiepil niet meer op voorraad. Marktplaatsverkopers spelen hier op in door De pil te verhandelen tegen torenhoge prijzen, soms tegen vier keer de normale waarde. Kamerlid  PVDA Kamerlid Lilianne Ploumen reageert hier verbolgen over. Lees meer

Lees verder

Medicijnverspilling levert kostenpost op van 40 miljoen

Jaarlijks wordt er voor 40 miljoen aan medicijnen weg gegooid.Charlotte Bekker, onderzoeker bij het UMC Utrecht, constateert dit na onderzoek in 41 apotheken. Eerder deden onderzoekers al een schatting naar de waarde van  weggegooide medicijnen. Die schatting kwam neer op een bedrag van 100 miljoen euro. Na haar onderzoek stelt Bekker nu dat 40% hiervan voorkomen kan worden en dat er dus voor 40 miljoen verspild wordt (op een totale uitgave van 5 miljard aan medicijnen).

Lees verder

'VGZ bestuursvoorzitter: 'Zorgkosten kunnen met 15-20% dalen'

Een flink deel van de zorgkosten is onnodig, stel Tom Kliphuis, bestuursvoorzitter bij VGZ. Desondanks stijgt de VGZ premie met  € 4,75 per maand. Tom Kliphuis blijft echter bij zijn eerdere standpunt. ‘Als je de onzinnige zorg uit het systeem haalt, kan de premie op termijn omlaag’

Lees verder

Minister Hugo de Jonge (VWS) wil meer contracten tussen zorgaanbieders en verzekeraars

Om de zorg betaalbaar te houden pleit minister Hugo de Jonge van VWS voor meer contracten tussen zorgaanbieders en verzekeraars. Indien die verhoging van het aantal contractafsluitingen niet lukt, dan wil het kabinet een wetswijziging doorvoeren die de prijs van niet gecontracteerde zorg drukt. De Jonge schreef in een brief aan de Kamer dat 'zorgkosten onnodig hoog kunnen zijn in het geval van niet gecontracteerde zorg.' Lees meer in het FD.

Lees verder

Interactieve mogelijkheden salarisadministratie en HR-registratie in Nmbrs

Met een salarisadministratie en HR in ‘de cloud’ van Nmbrs biedt Alexandré vanaf 2019 alle klanten een interactief en online systeem aan met vele mogelijkheden en toepassingen.

Lees verder

Kabinet bespaart 132 miljoen op medicijnen door onderhandelingen met leveranciers

Minister Bruins van Medische Zorg (onderdeel Ministerie VWS) informeerde woensdag 3 oktober de Tweede Kamer over de besparing van 132 miljoen op dure nieuwe medicijnen door prijsonderhandelingen tussen de overheid en farmaceutische bedrijven.

Lees verder

Belastingplan 2019: wat verandert er voor de zorgverlener?

Het belastingplan van 2019 bevat een aantal maatregelen die invloed zullen hebben op zorgverleners. Bijvoorbeeld het BTW-tarief en de inkomstenbelasting. Mark Paalman, directeur van Alexandré Finance, zet de belangrijkste veranderingen op een rij:

Lees verder

Cynthia Wietsma is onze nieuwe collega

Cynthia, onze voormalige stagiaire is in de laatste fase van haar studie Financial Services Management. Binnen Alexandré deed ze onderzoek naar de fiscaal meest voordelige ondernemingsvorm bij zorgverleners. Deze afstudeeropdracht ligt ter beoordeling bij het Windesheim, maar intussen werkt ze volop in ons team als financieel administratief medewerkster. Cynthia is een echte doorzetter, heeft oog voor detail en gaat grondig en voorbereid te werk. 

Lees verder

Minister Bruins stelt huisartsen miljoenen extra ter beschikking voor patiëntenzorg

Huisartsen krijgen de komende jaren €471 mln extra om meer tijd vrij te maken voor hun patiënten. Die miljoenentoezegging maakt deel uit van het onderhandelingsakkoord dat minister Bruno Bruins voor medische zorg heeft afgesloten met de huisartsenzorg voor de periode 2019 tot 2022. Lees meer.

Lees verder

Amazon wordt online apotheker

Webbedrijf Amazon gaat zich richten op de gezondheidszorg, nu verdere expansie in de verkoop van boeken en electronica lastiger wordt .

Lees verder

Een actieve werkplek

Beweegt u voldoende op het werk? Of sport u 's avonds om de gemaakte zituren in te halen? Dat laatste is natuurlijk goed, maar schijnt niet voldoende te zijn om de beweging die u tijdens kantoortijd gemist hebt, te compenseren. Wat u er ook over leest, er  torent overal bovenuit dat tussendoor bewegen van groot belang is. Maar hoe doet u dat als u zittend werk heeft en er altijd voldoende te doen is?

Lees verder

Minister wil dat nieuwe medicijnen sneller beschikbaar komen

Veelbelovende behandelingen moeten sneller beschikbaar zijn voor patiënten, net als nieuwe medische technologie en medicijnen. Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) wil dat bereiken met een nieuw fonds.
 

Lees verder

Alexandre en de AVG

Graag informeren wij u hierbij over de AVG wetgeving en de gevolgen daarvan voor onze dienstverlening aan onze klanten en de te nemen acties w.o. het opstellen van verwerkersovereenkomsten.

Lees verder

Apothekers maken melding van datalekken bij Autoriteit Persoonsgegevens. Vorig jaar 545 keer.

In 2017 ontving de Autoriteit Persoonsgegevens regelmatig meldingen van een datalek vanuit de branche Zorg en Welzijn. In 60% van de gevallen betrof het persoonsgegevens die naar een verkeerde ontvanger gestuurd waren. 10% van de meldingen kwam door kwijtgeraakte persoonsgegevens w.o. verloren laptops op usb-sticks en 3% kwam door gevallen van hacking, malware of phishing. Apothekers maakten 545 keer melding van een datalek.

Lees verder

AVG / GDPR training geeft inzage in de vereisten van de wet bescherming verwerking persoonsgegevens

Een aantal medewerkers van Alexandré Finance volgde dinsdag 10 april een AVG training verzorgd door Unica Schutte ICT en JPR advocaten. Leerzame bijeenkomst met belichting van 3 invalshoeken: juridisch, organisatorisch en technisch. Een advocaat van JPR gaf uitleg over de juridische aspecten van de AVG wetgeving; hoe en welke persoonsgegevens mag je verwerken van je klanten, leveranciers, personeel en patiënten? Wat is het doel van de verwerking en is het rechtmatig? Hoe lang mag je bepaalde persoonsgegevens bewaren? en tal van andere voorbeelden en cases kwamen langs. Het organisatorische en technische deel werden gepresenteerd door consultants van Unica Schutte ICT. Met name het organisatorische verhaal gaf de complexiteit van het onderwerp aan. Het gaat erom dat je alle werkzaamheden die binnen een organisatie langs komen in kaart brengt en labelt met bijvoorbeeld toekenning van lees- en schrijfrechten. De consultant van het technische gedeelte benaderde de AVG vanuit de ‘hackershoek’. Hoe richt je de technische beveiliging van je gegevens zo in dat alle, te verwerken persoonsgegevens,  veilig zijn.

Lees verder

zorgverzekeraars beleggen miljoenen in farmaceutische bedrijven

Meerdere zorgverzekeraars beleggen voor miljoenen euro's in farmaceutische bedrijven die hoge prijzen vragen voor medicijnen. Daarmee lijken zij in strijd te handelen met het zo laag mogelijk houden van de zorgkosten.

Lees verder

Hoogeveense apotheek De weide 'beste van Nederland'

Na een 'mystery guest' onderzoek in 2017 behaalde Apotheek De Weide uit Hoogeveen de hoogste score. Volgens het onderzoek door AMP, dat plaats vond onder 909 Nederlandse apotheken, mag de apotheek zich nu  'beste apotheek van Nederland' noemen. Als reden van het winnen van de titel gaf het onderzoeksbureau aan dat de apotheek de beste farmaceutische zorg- en dienstverlening aan de balie had. Alle apotheken kregen diverse farmaceutische casussen om op te lossen. Bij vier van die casussen kregen de apotheken bezoek van een mystery guest van AMP die zich voordeed als klant. Andere zorgvragen kwamen via een telefoontje en een bezoek van een waarnemer die een patiënt vergezelde bij het ophalen van een geneesmiddel. Op nummer 2 van het onderzoek eindigde Apotheek De Gors uit Purmerend en Apotheek Monnickendam kwam als 3e.
Bron: Farmaceutisch weekblad nr. 11.

Lees verder

Ralph Berends uit dienst

Ralph Berends treedt per 1 april uit dienst. Hij was ruim 10 jaar werkzaam bij ons als IT specialist. De werkzaamheden van Ralph worden grotendeels uitbesteed aan een externe partij. Wij wensen Raph heel veel succes in zijn nieuwe baan.

Lees verder

'Twee derde huisartsen heeft moeite met werkdruk'

Twee derde van de huisartsen in Nederland vindt de werkdruk te hoog. Daardoor staat de kwaliteit van de huisartsenzorg onder druk.
 

Lees verder

Zorginstituut NL komt in het geweer tegen gebrek aan transparantie en dure medicijnen farmaceutische industrie

Zorginstituut Nederland, een belangrijk adviesorgaan van de overheid, voelt zich 'gechanteerd' door de farmaceutische industrie. Het instituut wil nu dat de minister stopt met het vergoeden van dure medicijnen als producenten niet bereid zijn uit te leggen waarom ze een bepaalde prijs voor hun geneesmiddelen vragen.

Lees verder

Toestemming voor inzien medisch dossier 

Regelmatig vragen patiënten aan hun huisarts of apotheker waarom deze het medisch dossier van de patiënt bij collega's niet zomaar kan inzien. De meeste Nederlanders weten wel dat dit niet standaard mogelijk is en dat de patiënt eerst toestemming moet geven aan de zorgaanbieder voordat deze gegevens mag delen met collega's. Zo'n toestemming kan ingediend worden via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Door nieuwe wetgeving moet dit systeem vóór 2020 op de schop, omdat de burger medische gegevens straks selectief moet kunnen delen. Ooit is er in Nederland gewerkt aan een landelijk systeem, waarbij men ervan uitging dat burgers standaard toestemming geven om hun medische dossiers te delen. Wie dat niet wilde, zou via een zogeheten opt-out zijn of haar toestemming moeten weigeren. Lees meer.

Lees verder

Josianne Verdoes nieuwe teammanager Alexandre

Per januari neemt Josianne Verdoes (links op de foto) de rol van teammanager over van Mark Paalman (hij is per 05/01 directielid en mede-eigenaar van Alexandré). Zij is in haar nieuwe functie verantwoordelijk voor de aansturing en begeleiding van het hele administratieteam (2 controllers en 4 financieel administratieve medewerkers). Tevens draagt zij zorg voor de planning en controle van diverse klantdossiers waarvoor zij tevens haar werk van senior controller voortzet.  

Lees verder

Mark Paalman mede-eigenaar en directeur van Alexandré Finance

Vanaf vrijdag 5 januari is Mark Paalman officieel mede-eigenaar van Alexandré Finance B.V. Hij draagt hiermee zijn rol van teammanager over aan Josianne Verdoes en zal naast Evert Geurtsen plaats nemen in het directieteam.

Lees verder

Tussen Kerst en Oud & Nieuw gesloten

Alexandré Finance is tussen Kerst en Oud&Nieuw dicht. U kunt ons weer bereiken vanaf dinsdag 2 januari. Namens alle collega's wensen wij u hele prettige feestdagen en een mooi 2018.

Lees verder

7 december: Stem mee voor de toekomst van uw SPOA pensioen

Onvoldoende reserves noopt SPOA om te snijden in uw pensioenopbouw. Een onzekere pensioentoekomst ligt in het verschiet. Laat uw stem niet voorbij gaan en kom op 7 december naar de ledenvergadering (Hotel Mitland, Utrecht) om 18.00.

Lees verder

Benchmark voor huisartsen, vergelijk uw resultaten.

'Hoe doe ik het ten opzichte van andere praktijken?' Dat is een vraag die wij regelmatig krijgen. Met een benchmark kunnen wij uw resultaten vergelijken met andere praktijken en het landelijk gemiddelde. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw prestaties en kunt u waar nodig bijsturen. Wilt u meer weten over wat zo'n benchmarkonderzoek en rapport inhoudt? Lees meer in ons fictieve rapport en krijg een idee wat een benchmark voor uw praktijkaansturing kan betekenen.

Lees verder

Alexandré bezoekt Rendement salarisdag

Wederom bezocht een aantal collega’s van Alexandré de Rendement Salarisdag in Deventer. Een dag waarop medewerkers informatie krijgen over wijzigingen die invloed hebben op de salaris/personeelsadministratie. Zo houden wij onze kennis paraat en actueel.  Tijdens diverse sessies en casussen uit de praktijk kregen de collega’s inzage in diverse onderwerpen zoals de privacywetgeving van klanten en werknemers, sociale zekerheid en werkkostenregeling

Lees verder

Alexandré bezoekt inspirerende Exact dag; Try tomorrow tech

Dit jaar stond de Exact dag in het teken van 'try tomorrow tech' een topic waar Alexandré veel affiniteit mee heeft. Niet voor niets stimuleren wij de automatisering binnen de zorgadministratie en ontwikkelen we eigen apps voor meer efficiency. Medewerkers van Alexandré lieten zich dan ook inspireren door onderwerpen als artificial intelligence, machine learning en blockchain. Om ook goed op de hoogte te blijven van toekomstige ontwikkelingen bezochten ze diverse meetings waaronder: digitaal fiatteren, Future Finance – Digital CFO, Google’s view on Tomorrow’s Tech, de kracht van de voorspellende waarde in de zorg en Blockchain Deep Dive.

Lees verder

Administratie kost zorgverleners gemiddeld 40 procent van werkweek.

UIt een onderzoek van de denktank '(ont)regel de zorg' blijkt dat zorgverleners heel veel tijd kwijt zijn aan hun administratie, gemiddeld 40 procent van hun werkweek zijn ze er aan kwijt. De denktank richt zich op het terugdringen van bureaucratie in de zorg. Ondermeer fysiotherapeuten, apothekers, (wijk) verpleegkundigen en psychiaters deden mee aan het onderzoek. Lees meer.

Lees verder

Optimalisatie van Exact Globe Next / Synergy - Alexandré adviseert

Veel van onze klanten maken gebruiken van Exact software. Niet alleen adviseren wij bij de (grootboek) inrichting van bijvoorbeeld Exact Globe, maar ook bij de volledige inrichting van het boekhoudsysteem. Zo optimaliseren wij de volledige financiële administratie middels structurele verbeteringen en verdiepingen. Niet zelden gebruikt een klant slechts een klein deel van de mogelijkheden van een uitgebreid pakket als Exact en vaak is er ook onvoldoende kennis over het pakket zelf. Wij helpen de klant dan bij het verder professionaliseren van de inrichting. Op dit moment werken wij samen met zusterbedrijf Innosphere aan zo’n optimalisatietraject bij ontwikkellingsbedrijf Noord Holland Noord. Zij waren op zoek naar een partij voor de optimalisatie van Exact Globe Next in combinatie met Exact Synergy. Wij werken de optimalisatie uit in een aantal stappen en beginnen met de omschrijving van de gewenste situatie. Vervolgens inventariseren wij de huidige inrichting in Exact Globe Next en Synergy waarna wij een voorstel doen van het te doorlopen traject. Implementatie en werk aan de finesses zijn de laatste stappen.

Lees verder

Referentie Quirem Medical

Quirem Medical is een opkomend bedrijf voor medische hulpmiddelen. Ze hebben als missie het ontwikkelen van een nieuwe generatie microsferen voor de behandeling van kwaadaardige levertumoren. Het bedrijf is een spin-off van het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU). Alexandré voert voor hen de salarisadministratie.

Lees verder

Nieuwe teampagina Alexandré

Benieuwd naar het verhaal achter onze collega's? Bezoek de nieuwe teampagina en lees meer over onze medewerkers. 

Lees verder

Nieuwe app voor inzien van uw salarisspecificaties

Ons salarisverwerkingsprogramma LogiSal beschikt over een nieuwe app voor op de telefoon: Employee Self Service of kort gezegd: LogiSal ESS. Met deze gratis en gebruikersvriendelijke app kunnen werknemers via hun mobiele telefoon de salarisspecificaties en jaaropgaven inzien. Wanneer u, als klant van Alexandré, uw medewerkers hiervan gebruik wil laten maken, dan werkt het als volgt: eerst mailt de verantwoordelijke voor de salaris/personeelsadministratie binnen uw bedrijf de zakelijke mailadressen van de werknemers naar Dorine@alex-andre.nl (de app koppelt namelijk het mailadres aan de persoonlijke salarisgegevens). Hierna kunnen alle betreffende medewerkers via de appstore op hun telefoon de app downloaden. Mocht u nog vragen hebben hierover dan kunt u bellen  naar 0570 - 618 883 en vragen naar Dorine Oosterwijk.

Lees verder

Updates en ontwikkelingen van de Boekhoudkoppeling in 2017

Sinds 2009 maken veel huisartsen en apothekers naar tevredenheid gebruik van onze Boekhoudkoppeling app, ook wel de AX Converter genoemd. Achter de schermen is de laatste maanden veel gebeurd met de app. Met dit blog informeren wij u graag over de recente updates en de ontwikkelingen op de korte en lange termijn.

Lees verder

Belangrijkste punten  Salaris- en arbeidsrecht in nieuw regeerakkoord

Op 10 oktober 2017 presenteerden de fractievoorzitters van de VVD, CDA, D66 en Christenunie het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’. Hierbij de belangrijkste punten m.b.t. de salarisadministratie en het arbeidsrecht voor u op een rij:

Lees verder

Zorgverzekeraars investeren niet of nauwelijks in huisartsenzorg

Zowel LHV als InEen horen geluiden vanuit hun achterban dat de reservering van extra geld, zoals afgesproken in het landelijk zorgakkoord voor 2018, voor huisartsenzorg niet teruggezien wordt in investeringen. De extra (ongeveer) 200 miljoen is bedoeld voor de aanpak van knelpunten in de zorg.

Lees verder

Apotheker Jouke de Jong deelt zijn visie op digitalisering in de farmacie met Alexandre

Alexandré Finance in gesprek met klant en apotheker Jouke de Jong (Apotheek De Wiken, Drachten) over innovatie en automatisering.

Lees verder

Nu ook zoektocht naar huisartsen in Zeeland

In navolging van Drenthe zijn nu ook Zeeuwse huisartsen een reclamecampagne gestart om het dreigende tekort aan huisartsen in hun provincie te voorkomen. Een op de drie huisartsen in Zeeland zal de komende jaren met pensioen gaan, nieuwe aanwas is er echter nauwelijks. In het gebied boven de Westerschelde is zelfs 51% ouder dan 57 jaar.

Lees verder

Samenwerking Inkoop dure medicijnen

Uitkomsten en conclusies van Gupta, besproken in het vorige nieuwsartikel, kwamen neer op een strategischer inkoopbeleid voor ziekenhuizen en meer samenwerking met zorgverzekeringen. Kort na publicatie van het Gupta rapport kwam het nieuwsbericht over de inkoopsamenwerking van dure medicijnen naar buiten.

Lees verder

medische hulpmiddelen veel te hoge kostenpost voor ziekenhuizen

Adviesbureau Gupta (strategisch advies voor de gezondheidszorg) analyseerde de ziekenhuissector en kwam met een confronterende conclusie: jaarlijks spendeert de branche honderden miljoenen te veel aan medische hulpmiddelen. Inkoop zou de hoogste prioriteit moeten hebben, 30% van de kosten bestaat hieruit. Er zou volgens Gupta veel potentieel zijn om de kosten te verlagen of betere kwaliteit te krijgen. Toch is er bij bestuursoverleggen schijnbaar onvoldoende focus op de inkoop concludeerde Kees Isendoorn van Gupta.

Lees verder

Aanpak belastingontwijking schaadt Nederlands vestigingsklimaat

Met de aanpak van belastingontwijking en belastingconcurrentie wil de EU gehoor geven aan de publieke en politieke aandacht. Er is met name kritiek op Amerikaanse multinationals als Starbucks, Apple, Google en McDonald's.

Lees verder

Farmaceutische industrie profiteert van vergrijzing

Hoewel de farmacie geldt als een vrij stabiele beleggingssector, blijft in ieder geval de Nederlandse belegger vrij afwachtend. In crisistijden blijkt dat de geneesmiddelenbranche lang niet zo onderhevig is aan de enorme koersdalingen als andere sectoren; de vraag van medicijnen is nauwelijks afhankelijk van de conjunctuur. In rampjaar 2008 ging de sector met 20% naar beneden tegen 42% van de  aandelen wereldwijd. De sterke financiële positie van de meeste farmaciebedrijven draagt hieraan bij. 

Lees verder

Klachtwet wkkgz geldt voor zzp'ers in de zorg

Zorgaanbieders die als ZZP'er actief zijn, dienen te voldoen aan de wet Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Apothekers bijvoorbeeld zijn vaak werkzaam als medicatiebeoordelaar of invaller in verschillende apotheken. In het algemeen vallen zij onder de verantwoordelijkheid van de apotheek en de gevestigd apotheker. In principe regelt de apotheek waar de zzp-er dan werkt ook de aansluiting bij de KNMP klachten-en geschillenregeling. Dit is één van de vereisten uit de Wkkgz. Ook zzp'ers uit de alternatieve gezondheidszorg zoals acupuncturisten of schoonheidsspecialisten die laserbehandelingen aanbieden, moeten aan de Wkkgz voldoen.
 
Het ministerie van VWS heeft voor zzp'ers een handreiking gemaakt. Deze informeert zelfstandigen zonder personeel in de zorg over de wettelijke verplichtingen die voor hen gelden vanuit de Wkkgz zoals het opzetten van een kwaliteitssysteem, hoe om te gaan met klachten, het leren van incidenten en overige wettelijke verplichtingen. Lees meer
 

Lees verder

Aanpak zorgfraude: 2 nieuwe methodes

Na het nieuws van vorige week dat er in 2016 7,8 miljoen euro meer aan zorgfraude is vastgesteld komen er nu 2 nieuwe methodes naar buiten om zorgfraude aan te pakken. Het gaat hier om actiever beleid van het pensioenfonds en door gegevens uitwisseling van malafide zorgondernemers.

Lees verder

Schadevergoeding voor huisartsenpraktijk voor niet maken van back-up door ICT-leverancier bij update

Bij een niet-volledige update van Promedico en het terugzetten van een back-up zijn bij een huisartsenpraktijk alle gegevens van de onderneming verloren gegaan. De rechter heeft bepaald dat de ICT-dienstverlener er zonder controle niet op had mogen vertrouwen dat de back-up in het eigen systeem van de huisartsenpraktijk betrouwbaar was. De ICT-dienstverlener was bekend met het belang van een back-up en het risico van het niet goed verlopen van een back-up. De ICT-dienstverlener had om die reden eerst een back-up moeten (laten) maken of de bestaande back-up moeten controleren.

Lees verder

Minder onterechte declaraties bij zorgverzekeraars, wel meer fraude

De forse investeringen van zorgverzekeraars en -aanbieders in het controleproces van declaratieverkeer lijken te lonen. In 2016 werden er voor € 113 miljoen minder aan onterechte declaraties ingediend dan in 2015 (van € 505 miljoen in 2015 naar € 392 miljoen in 2016). Dit blijkt ook uit de jaarlijkse controle- en fraudecijfers door ZN (Zorgverzekeraars Nederland). 

Lees verder

Het goodwillfonds: een update

Eerder al schreven wij een artikel over de opheffing van het Goodwill fonds voor huisartsen. Het fonds heeft naar eigen zeggen regelmatig meegemaakt dat er meldingen werden gemaakt van het vermeende goodwillontvangst door, in het door het fonds uitbetaalde, huisartsen.

Lees verder

52 banen weg door sluiting distributiecentrum Brocacef in oss

In 2016 nam Brocacef apotheekketen Mediq over. Het distributiecentrum in Oss, voorheen in handen van Mediq, ging toen over naar Brocacef. Doordat Brocadef zelf al distributiecentra had in Amsterdam en Eindhoven, bleek het centrum in Oss overbodig. De Brocacef groep is een hele grote speler in de branche. Rond de 500 apotheken zijn aan het bedrijf verbonden. Jaarlijks worden miljoenen orders voor medicijnen verwerkt in de distributiecentra.

Lees verder

Iptiq: "We hebben een duidelijk plan uitgewerkt voor de komende jaren"

Iptiq is een nieuwe toetreder tot de zorgverzekeringsmarkt, een markt waar zich zeker 10 jaar lang geen nieuwelingen aan waagden. Vanaf 2018 wordt het risicodrager van 3 reeds bestaande zorgverzekeringen, namelijk Promovendum, National Academic en Besured. Wat drijft Iptiq tot deze 'gewaagde' sprong? Marco Kamerling, hoofd marketing bij Iptiq zegt hierover het volgende in het Financieel Dagblad: "Het feit dat niemand het de afgelopen 10 jaar heeft aangedurfd, vormt voor ons geen beletsel. Het is een privaat systeem met publieke voorwaarden, maar er is sprake van concurrentie, dus op bepaalde delen is marktvoordeel te behalen."

Lees verder

Zeeuwen kunnen met ongebruikte medicijnen naar apotheek

Dankzij een samenwerking tussen Zeeuwse gemeenten, Waterbedrijf Evides, Waterschap Scheldestromen, afvalverwerker OLAZ en zeeuwse apotheken, kunnen Zeeuwen gedurende een proefperiode van 2 jaar hun ongebruikte medicijnen terugbrengen naar de apotheek.

Lees verder

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.