Kennis voor de zorgbranche om sterker te worden door financiële automatisering en innovatieve administratievoering.

Blijf op de hoogte

Rapportageverplichting CO2 uitstoot werkgebonden personenmobiliteit

Bent u al op de hoogte van de verplichting om de CO2-uitstoot van uw werknemers bij te houden? Vanaf 1 juli 2024 zijn werkgevers met honderd werknemers of meer verplicht om woon-werkverkeer en zakelijke ritten te registreren. Deze registratieplicht maakt deel uit van een breder pakket aan klimaatregelen van het demissionaire kabinet.

Lees verder

Uw werknemer meldt zich ziek. Wat nu?

Alle bedrijven krijgen er wel eens mee te maken: een zieke werknemer. Waar moet u als werkgever allemaal rekening mee houden en welke stappen moeten worden ondernomen? Dat vertellen we u in deze blog! We hebben alle stappen van het eerste ziektejaar van een werknemer voor u op een rijtje gezet.

Lees verder

Personeelskosten aan zzp'ers steeds hoger

Zorginstellingen en praktijken zien hun winst verdampen door de toenemende kosten voor personeel. Dit is voornamelijk te wijten aan de inhuur van ‘dure’ uitzendkrachten en zzp'ers tijdens perioden van personeelstekorten. Het inhuren van extern personeel is aanzienlijk duurder dan het hebben van vast personeel in dienst. Om de kosten binnen de perken te houden is het nodig om op zoek te gaan naar mogelijkheden om te besparen.

Lees verder

Advies en automatisering tandartsenpraktijk

Bij een stichting met meerdere tandartsenpraktijken in  Den Haag zijn we met een uitdagend project bezig. Bij dit project werken we aan twee onderliggende vragen, namelijk: de financiële administratie van onze klant optimaliseren en het tijdelijk vervangen van het hoofd administratie. Door een vrij intensieve betrokkenheid en samenwerking zijn we naadloos geïntegreerd in het bestaande team en hebben de dagelijkse operationele taken goed kunnen overnemen.

Lees verder

Veranderen van boekhouder of accountant: Vier aandachtspunten.

Het overstappen van een boekhouder of administratiekantoor kan een grote beslissing zijn als bedrijfseigenaar of praktijkhouder. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn en de juiste stappen te nemen om een soepele overgang te garanderen. In deze blogpost worden vier aandachtspunten besproken die u in gedachten moet houden bij de keuze om over te stappen.

Lees verder

Bespaar geld door Payt te gebruiken in plaats van Infomedics

Payt biedt een geautomatiseerde oplossing voor debiteurenbeheer in de mondzorg, waardoor u snel en kostenefficiënt kunt werken. Als u als tandartspraktijk gebruikmaakt van het automatiseringsprogramma Exquise Next Generation, is er een directe koppeling mogelijk met het debiteurenprogramma Payt. Voor Exquise Classic kunt u eenvoudig bestanden exporteren, waarna al uw facturen, herinneringen, aanmaningen, betalingsregelingen en andere digitale communicatie vanuit Payt rechtstreeks worden verzonden naar zorgverzekeraars en patiënten.

Lees verder

Prijsindexatie voor tandarts en huisarts, maar is het genoeg?

De kosten van huisartsen en tandartsen zijn de afgelopen jaren enorm gestegen. Niet alleen de inhuur van waarnemers en zzp'ers, maar ook ICT en huisvestingskosten drukken zwaar op de budgetten van praktijkhouders. Hoewel er voor 2024 een prijsindexatie is aangekondigd door de NZa, rijst de vraag of deze verhoging wel voldoende zal zijn om de stijgende kosten te dekken. In deze blogpost gaan we dieper in op dit onderwerp en geven we besparingstips voor praktijkhoudende huisartsen en tandartsen.

Lees verder

Verplicht energie besparen

Als praktijkhouder van een huisartsen-, tandartsen- of apothekerspraktijk is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de verplichtingen omtrent energiebesparing. Niet alleen draagt dit bij aan een duurzamere wereld, maar het kan ook aanzienlijke kostenbesparingen opleveren voor uw praktijk. Gelukkig is er een handige tool beschikbaar die u hierbij kan helpen: de Wetchecker Energiebesparing.

Lees verder

Stoppen met uw praktijk. De aandachtspunten.

Overweegt u om te stoppen met uw praktijk? Het is een grote beslissing die veel huisartsen en tandartsen op een bepaald punt in hun carrière nemen. Misschien nadert u de pensioengerechtigde leeftijd, voelt u zich uitgeput of wilt u gewoon meer tijd hebben voor andere interesses en activiteiten. Wat uw redenen om te stoppen ook zijn, het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over de fiscale en financiële aandachtspunten bij het stoppen van uw praktijk. We zetten ze in deze blog voor u op een rij.

Lees verder

Hoe verwerk je bonnetjes en declaraties in Nmbrs?

Als u verantwoordelijk bent voor het verwerken van declaraties van werknemers, dan weet u dat dit een tijdrovende en soms ingewikkelde klus kan zijn. Daarbij is het belangrijk om de wettelijke regels in acht te nemen bij het declareren van bonnetjes. Gelukkig zijn er diverse programma's die u hierbij kunnen helpen. Voor onze salarisadministratie gebruiken wij daarvoor Nmbrs van Salariszaken.

Lees verder

Auto van de zaak: 3 aantrekkelijke opties

Een auto van de zaak, dat klinkt als 'gratis' autorijden, maar hoe zit dat eigenlijk? Eerst maar even de realiteit, als ondernemer rijd je NOOIT een auto van de zaak gratis. Wel kun je op zoek gaan naar een fiscaal aantrekkelijke en meest voordelige optie in jouw geval.  

Lees verder

Opgelet! U moet het vakantiegeld uitbetalen

Een werknemer heeft recht op minimaal 8% vakantiebijslag. Dit wordt berekend over het loon dat verdiend is in het afgelopen jaar. Meestal wordt het vakantiegeld uitbetaald in mei of juni. Voor u als werkgever wel handig om in die maand voldoende liquiditeit te hebben om het vakantiegeld te kunnen uitbetalen. Want zowel vakantiegeld als de extra loonbelastingen zijn grote kostenposten, maar wel kosten die u kunt begroten.

Lees verder

Fiets van de zaak. De vier populaire mogelijkheden.

De nieuwe overheidscampagne ‘Da’s zo gefietst’ moet de komende 3 jaar steeds meer werknemers uit de auto en op de fiets krijgen. Om daaraan bij te dragen is een fiets van de zaak voor veel werknemers een goed idee. Want met een goeie nieuwe (elektrische) fiets laat je de auto toch makkelijker staan. Wat zijn de mogelijkheden voor u als werkgever om een ‘fietsplan’ te faciliteren?

Lees verder

Wat kunt u beloven in een vaststellingsovereenkomst?

Wanneer uw werknemer akkoord gaat met een ontslagvoorstel dan kunt u afspraken over het ontslag vastleggen in een beëindigingsovereenkomst ook wel vaststellingsovereenkomst genoemd. Wat kunt u als werkgever precies beloven?

Lees verder

Wat verandert er voor zelfstandigen in de zorg

Zzp’ers in de zorg krijgen de komende jaren te maken met nieuwe wetgeving. Regels die direct gevolgen hebben op de mogelijkheid om als zelfstandige te starten of te blijven werken. En daarom is het goed om op de hoogte te blijven van wat er verandert voor zelfstandigen in de zorg. In deze blog zetten we de plannen van het kabinet voor u op een rij.

Lees verder

Pensioenopbouw voor zzp’er in de zorg

Wanneer u net als zelfstandig zorgondernemer bent begonnen, denkt u wellicht nog niet direct aan uw pensioen. Eerst maar eens mijn eerste facturen sturen en geld verdienen, denkt u wellicht. Toch is het verstandig om zo vroeg mogelijk een pensioenpotje te gaan vullen. Want anders dan iemand in loondienst, bouwt u geen pensioen op via een werkgever. Wilt u dus te zijner tijd uw AOW-uitkering aanvullen dan moet u daar nu al mee aan de slag. Welke mogelijkheden zzp’ers hebben, en specifiek welke mogelijkheden zorgondernemers hebben leest u in deze blog.

Lees verder

Betaald ouderschapsverlof aanvragen

Sinds augustus 2022 hebben werknemers recht op 9 weken deels betaald ouderschapsverlof. Dat betekent het een en ander voor u als werkgever. Want er moet behoorlijk wat geregeld worden om het ouderschapsverlof soepel te laten verlopen. In deze blog nemen we het stap voor stap met u door. 

Lees verder

Belastingen voor zzp'ers in de zorg

Start u als zelfstandig zorgondernemer? Dan moet u rekening houden met belastingen voor zzp'ers in de zorg. Het goede nieuws is dat zorgondernemers geen btw hoeven te verrekenen. Er hoeft dus geen btw aangifte (= omzetbelasting) gedaan te worden. Omdat u geen btw verrekent over uw werkzaamheden, kunt u ook geen btw terugvragen over de inkoop van materialen. Wel kunt u de totale inkoop inclusief btw aftrekken van uw winst wanneer u belastingaangifte gaat doen.

Lees verder

Werkkostenregeling maak er optimaal gebruik van

Uiterlijk  eind februari 2024 moeten de werkkosten over 2023 afgerekend worden. Dit gebeurt in de loonaangifte van februari. Nu deze datum steeds dichterbij komt, ontdekt u wellicht dat u over de vrije ruimte heen zit en misschien eindheffing verschuldigd bent. Helaas is daar nu niks meer aan te doen, maar reden genoeg om het nieuwe jaar optimaal gebruik te maken van de werkkostenregeling (WKR).  

Lees verder

Wat betekent de Wtza voor zzp'ers in de zorg?

Bent u een zelfstandig werkende zorgprofessional dan geldt de nieuwe Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) ook voor u.  Wat betekent de wet voor u en wat moet u nu precies regelen.  In deze blog vindt u de antwoorden.

Lees verder

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is dat nodig voor een zzp'er?

Niemand wil arbeidsongeschikt worden, zeker niet als u niet verzekerd bent voor de terugval in inkomsten. Toch raken er jaarlijks 40.000 werkenden arbeidsongeschikt.  Bent u werkzaam als zzp’er in de zorg? En wilt u het risico van stoppende inkomsten en doorlopende kosten afdekken, dan zijn er verschillende mogelijkheden. 

Lees verder

Hoe privé zijn de schulden van uw werknemer?

Als uw werknemer te maken krijgt met een deurwaarder vanwege onbetaalde rekeningen, dan kan er beslag worden gelegd op (een deel van) het inkomen. Daardoor gaat, voordat het loon uitbetaald wordt, direct een deel naar de schuldeiser. Als werkgever bent u verplicht mee te werken aan zo’n loonbeslag. En bovendien is het noodzakelijk om in dat geval zorgvuldig om te gaan met de privacy van uw medewerker. Heeft u dat goed geregeld?

Lees verder

De Wtza in 4 punten

Op 1 januari 2022 is de Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders) in werking getreden. Deze wet vervangt de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi). De nieuw wet is op alle zorgaanbieders van toepassing en ook voor uw situatie kunnen dat veranderingen betekenen.

Wij helpen u graag verder bij vragen over de Wtza en wat dit betekent voor uw praktijk?

Lees verder

Wat als uw patiënt niet betaalt?

Als er één ding vervelend is, dan is het wel een klant of patiënt die zijn rekening niet betaald en u achter u geld aan moet.  Helaas zijn openstaande facturen ook in uw tandartsenpraktijk of apotheek waarschijnlijk aan de orde van de dag. Wat voor opties heeft u nog, wanneer uw patiënt de rekening niet betaalt?

Lees verder

Power BI laat al uw data in plaatjes zien

Als u visueel bent ingesteld dan zijn gegevens weggestopt in Excelsheets moeilijk te lezen, maar sowieso is plaatjes kijken altijd fijn toch?! Met het programma microsoft Power BI kunt  u allerlei data die aanwezig is in uw praktijk of onderneming visualiseren. In een mooi kleurrijk dashboard ziet u dan in één oogopslag hoe het er met uw praktijk of onderneming voorstaat.

Lees verder

Debiteurenbeheer: gaat mijn patiënt wel betalen?

Apotheken maken steeds vaker gebruik van medicijnautomaten, ook wel medicomaat genoemd. Dit is zowel voor u als apotheker als voor de patiënt handig. Op die manier is het voor de patiënt ook mogelijk om buiten openingstijden de medicatie op te halen. Tijdens de corona lockdown bleek deze automaat een uitkomst.  Voor de apotheker heeft deze automaat ook  voordelen.  De apotheker kan zo minder personeel inzetten, met het huidige personeelstekort, geen overbodige luxe. Alleen hoe gaat het daarna verder met betalen?

Lees verder

Hypotheek financieren door eigen bv

Wilt u als ondernemer een eigen woning kopen dan kunt u natuurlijk  een hypotheek  laten financieren door een bank, maar dat kan ook bij de bv waar u aandeelhouder van bent.  Uw eigen vennootschap  treedt dan op als bank. Dat klinkt wellicht aantrekkelijk toch is het goed om een aantal aspecten onder de loep te nemen. 

Lees verder

Makkelijk geld schuiven met rekening-courant krediet

Heeft u behoefte aan flexibiliteit in uw financiering? Dan is een rekening-courant krediet wellicht iet voor u. Met een rekening-courant kan u vanuit bijvoorbeeld uw privérekening makkelijk uw BV financieren, het kan ook precies andersom gebruikt worden: privé uitgaven die vanaf uw zakelijke rekening worden betaald, worden op de rekening courant gezet en dit is een vordering op u als aandeelhouder. Soms is een rekening-courant dus een bezit, en soms wordt het een schuld.

Lees verder

Gedetacheerd administratieve kracht verlaagt werkdruk zorgprofessionals  

Het enorme personeelstekort in de zorg en de hoge administratieve lasten is reden voor een hoge werkdruk bij veel zorgondernemers. Van de werkgevers in de zorg geeft 62,8% aan dat dit veroorzaakt wordt door regeldruk en administratieve lasten, dit blijkt uit de  werkgeversenquête van het CBS . Tijdelijk een vakkundige administratief medewerker van Alexandré via een detacheringsconstructie inhuren, kan snel verlichting geven op financieel administratief gebied.

Lees verder

Salarisadministratie is meer dan alleen loon

Heb je als zorgondernemer één of meerdere werknemers in dienst dan heb je te maken met salarisadministratie. Salaris dat iedere maand op tijd en juist wordt uitbetaald, zorgt voor tevreden medewerkers. Niet onbelangrijk in deze tijd van personeelskrapte. Omdat er heel wat komt kijken bij het voeren van een juiste salarisadministratie, leggen we je graag uit waar je op moet letten en of het zinvol is om de salarisadministratie uit te besteden.

Lees verder

Beeldschermbril voor uw medewerker vergoeden?

Werknemers die veel en langdurig achter een beeldscherm werken, schaffen steeds vaker een beeldschermbril aan.  Volgens een onderzoek van Nieuwe Revu is de schermtijd van de gemiddelde Nederlander toegenomen naar 5,5 uur per dag. En de helft van werkend Nederland, ook onder invloed van het toegenomen thuiswerken, is zelfs meer dan 6 uur aan zijn beeldscherm gekluisterd. 

Lees verder

Huidige bankkoppeling tussen Rabobank en Exact Online gaat verdwijnen

Maakt u  gebruik van een bankkoppeling tussen de Rabobank en Exact Online? Dan komen hierbij uw banktransacties automatisch in uw boekhouding terecht.  De Rabobank heeft laten weten dat zij deze koppeling aan gaan passen waardoor de automatische doorboeking van uw transacties naar uw administratie straks niet meer actief is. Om gebruik te blijven maken van de bankkoppeling moet u uw rekening opnieuw koppelen aan uw boekhoudpakket. Hieronder volgt een toelichting.

Lees verder

Waarom Alexandre geen voorstander is van Fiscale Oudedagsreserve (FOR)

De FOR, ook wel fiscale oudedagsreserve is een faciliteit van de overheid voor ondernemers om een deel van de winst, tijdelijk, onbelast te reserveren. Tijdelijk, want op het moment dat de onderneming gestaakt wordt, dient er alsnog over de FOR afgerekend te worden. Dit is voor Alexandré de belangrijkste reden om ondernemers te adviseren om geen FOR op te bouwen. In eerste instantie lijkt het een mooi middel om meer liquiditeit te vergaren. Op lange termijn is het echter een kostenpost, waar de ondernemer nog steeds belasting over moet afdragen.

Lees verder

Welke kosten zijn zakelijk aftrekbaar in 2022?

Als zorgondernemer mag je zakelijke kosten aftrekken van de winst. Handig, want dit verlaagt de belastingdruk. Maar om welke kostenposten gaat het precies? Waar moet je rekening mee houden bij het opgeven van zakelijke kosten? En geldt voor elk type ondernemer dezelfde aftrekregels?

Lees verder

5 Tips voor het financieel managen van een tandartspraktijk

Werken als tandarts is vaak een race tegen de klok. Mondige patiënten en een hoge administratieve druk slokken namelijk steeds meer tijd op. De financiële aspecten van de praktijk krijgen hierdoor vaak niet de benodigde aandacht. Zonde, want met goed financieel management kunnen de cijfers in positieve zin groeien. Benieuwd hoe je hier stappen in kunt zetten? Met deze 5 tips krijg je meer grip op je financiën.

Lees verder

ZZP'en in de zorg: een kans of een utopie?

Je eigen uren indelen, opdrachtgevers kiezen en uurtarief bepalen. Zzp’en in de zorg klinkt heel aantrekkelijk, maar het is niet alleen rozengeur en maneschijn. Ook de nodige nadelen en risico’s kleven aan het ondernemerschap. Toch besluiten steeds meer zorgmedewerkers om als zelfstandige aan de slag te gaan. Maar waar komen deze zzp’ers in de zorg eigenlijk vandaan? Wegen de voordelen wel op tegen de nadelen? En hoe is het met alle regels rondom zzp’en in de zorg gesteld?

Lees verder

Geef je gift op bij de aangifte inkomstenbelasting 

Bij de aangifte inkomstenbelasting kan je giften aftrekken met als gevolg dat je minder belasting hoeft te betalen. Wie wil dat niet? In dit blog lees je wat het verschil is tussen een periodieke- gewone- en culturele giften en wat dit voor invloed heeft op de giftenaftrek bij je aangifte inkomstenbelasting.

Lees verder

Coalitieakkoord fiscale plannen (2021-2025)

Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’Deze zin betitelt het Fiscale Plan van het nieuwe coalitieakkoord dat de regering op 15 december 2021 presenteerde. In dit nieuwe coalitieakkoord staan de plannen voor de komende vier jaar. In dit blog zetten wij de belangrijkste veranderingen uit het Fiscale Plan op een rij voor ondernemers en vermogens in Box 3. Als particulier met vermogen is het dus ook de moeite waard om dit blog te lezen!

Lees verder

Moet ik de waarde van mijn cryptovaluta opgeven bij de Belastingdienst?

Steeds meer mensen handelen in cryptovaluta. En steeds vaker worden ze onderdeel van het betalingsverkeer voor diensten en producten.  Zo kunnen in 'Bitcoinstad Arnhem ' consumenten voor een aanzienlijk aantal diensten en producten al betalen met bitcoins.

Lees verder

Welke aspecten in uw apotheek waarderen verzekeraars het meest?

Voor elke apotheek is het belangrijk om goede afspraken te maken met de verschillende verzekeraars om zo hun inkoopkortingen te maximaliseren. Om uw apotheek in aanmerking te laten komen voor gunstige afspraken hanteren verzekeraars apothekersprofielen waarin staat welke aspecten voor hen van belang zijn. Maar welke zaken waarderen zorgverzekeraars het meest waardoor u als apotheker in aanmerking komt voor zo’n speciale prijsafspraak? In ons blog gaan wij in op 4 aspecten die zorgverzekeraars zeer belangrijk vinden en waarmee u uw voordeel kunt behalen. Onze bevindingen komen voort uit een intern onderzoek dat wij hebben gedaan naar apothekersprofielen bij verschillende verzekeraars (VGZ, ZV, Menzis en CZ). Hetgeen verzekeraars hoog waarderen blijkt nagenoeg hetzelfde.

Lees verder

WTZA verplicht zorgverleners tot financiële jaarverantwoording

Vanaf boekjaar 2022 moeten alle zorgverleners, die bekostigd worden vanuit het basispakket van de zorgverzekeringswet, een financiële jaarverantwoording indienen. De deadline voor het deponeren van de jaarverantwoording van 2022 is gewijzigd naar 31 december 2023 (i.p.v. 1 juni). En de deponering van de jaarverantwoording voor 2023 is gewijzigd naar 1 oktober 2024. Deze regelgeving is onderdeel van de nieuwe wet Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) die in januari 2022 is ingegaan met als doel het verbeteren van de zorgkwaliteit. De Nederlandse zorgautoriteit (Nza), die toezicht houdt op de naleving van de financiële jaarverantwoording streeft hiermee naar een meer professionele bedrijfsvoering en meer transparantie in de zorgsector.

Lees verder

Als zzp'er in de zorg aan de slag? Profiteer van 7 fiscale voordelen

Het aantal zelfstandigen zonder personeel in Nederland stijgt, ondanks de onzekerheid die de pandemie met zich meebrengt. Ook in de zorgsector zijn steeds meer zzp’ers te vinden. Vooral tandartsen, verpleegkundigen en psychologen gaan steeds vaker voor zichzelf aan de slag. Om meer vrijheid te ervaren, te doen wat ze echt leuk vinden en baas te zijn over eigen tijd. Dat zijn echter niet de enige pluspunten waarvan zelfstandigen kunnen profiteren. Ook de fiscale voordelen maken het aantrekkelijk om als zzp’er in de vorm van een eenmanszaak te starten in de zorg.

Lees verder

Voor- en nadelen van lang of kort boekjaar bij de oprichting van een BV

Een van de vragen die een notaris stelt bij het oprichten van uw BV is of u gebruik wil maken van een lang of een kort boekjaar. Stel, u richt uw BV op 1 april 2021 op. Indien u kiest voor een lang boekjaar, dan doet u eenmalig aangifte voor de vennootschapsbelasting (VPB) van 1 april 2021 tot en met 31 december 2022. Als u voor een kort boekjaar kiest dan doet u aangifte van 1 april 2021 tot en met 31 december 2021. Er zijn verschillende voor- en nadelen waarmee u rekening dient te houden bij uw keuze voor een lang of kort boekjaar.

Lees verder

NZa honoreert apothekers voor passende patiëntenzorg

Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is passende zorg een belangrijk thema voor 2022. Zo is het streven om het huidige systeem van zorgbekostiging aan te passen van productiegericht naar patiëntgericht waarbij passende zorg bijdraagt aan de kwaliteit van leven en functioneren van de patiënt. Preventie en gezondheid zijn daarbij belangrijker dan genezen. 

Lees verder

Vooraankondiging van nieuw logo

Zo start je als jonge ondernemer je eigen bedrijf in 1996 en ben je in 2021 opeens 25 jaar verder. Zo vergingen het Evert Geurtsen en Alexandré Finance. Wat toen begon als een financieel administratief bedrijf met jaarwerk en fiscale aangiftes groeide uit tot een specialistisch adviseur voor de zorgbranche. Wij willen de kennispartner zijn voor onze klanten, weten wat er in de zorg speelt en rust en vertrouwen bieden. Een persoonlijke benadering, het benutten van ieders unieke talenten en het inzetten van huidige digitale mogelijkheden zijn onze middelen om samen met onze klanten hun doelen te bereiken. Jarenlang stond Evert als financieel expert aan het roer. In de afgelopen jaren sloten Mark Paalman en Robert Jan Klumper aan als mede eigenaar.

Lees verder

Alleen of toch samen? 5 redenen om een maatschap te starten als zorgverlener

Huisartsen, tandartsen en andere zorgprofessionals verenigen zich vaak in een maatschap. Dit is een ondernemingsvorm waarbij zelfstandigen hun beroep uitoefenen onder één gemeenschappelijke naam. Naast dat het een praktische manier is van krachten bundelen, brengt het ook mogelijkheden tot groei en fiscaal voordeel met zich mee. Goede redenen om het vormen van een maatschap te overwegen.

Lees verder

Middeling; een fiscaal gunstige regeling voor wisselende inkomens

Lopen uw jaarlijkse inkomsten aanzienlijk uiteen? Dan komt u waarschijnlijk in aanmerking voor 'middeling,' een fiscaal gunstige belastingregeling bedoeld voor mensen met zeer wisselende inkomens. Voor een betere verdeling van uw belasting kunt u uw inkomsten over 3 aaneengesloten jaren uitsmeren en een ‘gemiddeld inkomen’ berekenen. Zou u dit niet doen dan betaalt u bij een sterk schommelend inkomen in sommige jaren onevenredig veel belasting doordat u in het hoogste belastingtarief valt. In andere jaren betaalt u wellicht weer een stuk minder belasting, maar er is een kans dat voor u de balans negatief doorslaat. Middeling maakt de situatie fiscaal gezien eerlijker.

Let op! Vanaf 1 januari 2023 vervalt de middelingsregeling. Het laatste tijdvak waarover u kunt middelen is 2022, 2023 en 2024.

Lees verder

Hoe werkt bijtelling 'auto van de zaak'?

Beschikt u over een 'auto van de zaak' en gebruikt u deze ook privé voor meer dan 500 km per jaar?  De belastingdienst ziet het privé gebruik als een vergoeding waarvoor u een fiscale afrekening ontvangt door middel van een bijtelling bovenop uw brutoloon.  

Lees verder

Maak de salarisadministratie van uw huisartsenpraktijk efficiënter

Houdt u zelf uw salarisadministratie bij? Dan weet u dat het verrichten hiervan arbeidsintensief is, dat u altijd rekening moet houden met veranderende wet- en regelgeving en dat een kostbare fout snel gemaakt is. Ook nemen lastige salarisvragen van medewerkers veel tijd in beslag. Wilt u zich meer kunnen focussen op uw zorg- of managementtaken? Wij nemen uw salarisadministratie graag voor onze rekening.

Lees verder

Vernieuwde whitepaper ins & outs praktijkovernames

Wilt u meer informatie en kennis over een aanstaande praktijkoverdracht? Download onze vernieuwde whitepaper, vol met informatie en praktische tips.  

Whitepaper praktijkovernames

Lees verder

Continuïteitsbijdrage belemmert definitieve aanvraag NOW 1

Vorig jaar werd, nadat veel zorgverleners een aanvraag voor de NOW (Noodmaatregel Overbrugging tot Werkbehoud) regeling hadden ingediend, bekend gemaakt dat zorgverzekeraars de zorgverleners ook bij zouden gaan staan door middel van de continuïteitsbijdrage. Alleen diezelfde continuïteitsbijdrage belemmert momenteel de definitieve aanvraag voor NOW1. Waar Zorgverzekeraars Nederland in april nog hoopte dat medio 2021 alle definitieve berekeningen voor de continuïteitsbijdrage zouden zijn ontvangen door de zorgverleners, is er nu bij sommige zorgverzekeraars naar buiten gekomen dat zij pas in het derde kwartaal gefaseerd gaan starten met de definitieve berekening van de continuïteitsbijdrage. Het uitstellen van de definitieve berekening van de continuïteitsbijdrage levert echter een groot knelpunt op voor de definitieve aanvraag van NOW1

Lees verder

Profiteer maximaal van fiscale voordelen met de juiste rechtsvorm

Kunt u het best uw auto zakelijk of privé boeken, dit jaar of volgend kalenderjaar een investering doen of wel of niet een samenwerking aangaan? Wat fiscaal het verstandigst is, hangt af van uw persoonlijke situatie, de organisatie van uw praktijk en de rechtsvorm. Per rechtsvorm (BV, maatschap, eenmanszaak of VOF) verschilt het namelijk van welke fiscale voordelen u kunt profiteren. Het voordeel kan oplopen tot meer dan €1.000 per jaar en soms zelfs meer. Benieuwd op welke vlakken er winst te behalen valt en of u misschien beter van eenmanszaak naar BV of andersom kunt gaan? In dit blog lichten we een aantal mogelijkheden en voordelen toe.

Lees verder

Pensioenregeling huisartsen gaat veranderen, wat is uw actie?

In 2019 is er een pensioenakkoord tot stand gekomen dat veel wijzigingen met zich mee zal brengen. Een van de eerste concrete wijzigingen op dit moment is het pensioenfonds van de huisartsen dat gaat veranderen. Weet u wat dit financieel voor u betekent?

Lees verder

Afstuderen bij Alexandré op benchmark voor zorgverleners

Hoe reflecteer je eigen resultaten op die van andere zorgverleners en hoe kan je deze kennis aanwenden om bijvoorbeeld kosten te besparen of processen te verbeteren? Een benchmarkanalyse geeft antwoord op die vragen en is een waardevolle aanvulling op uw bedrijfsvoering. 4e jaars HBO student bedrijfseconomie Wessel van der Weegh wijdt zijn afstudeeropdracht aan dit onderwerp. Hij verdiept zich in de mogelijkheden van een analyse voor huisartsen, apothekers en tandartsen. De blauwdruk die hij hiervoor ontwerpt zou in de toekomst ook voor andere zorgverleners ingezet kunnen worden. Hoofdonderwerp van zijn scriptie is hoe een functionele benchmarkrapportage te ontwerpen waarbij wij als Alexandré klanten doelgericht advies geven over hun prestaties, bedrijfsvoering en kostenbeparingen.

Lees verder

Benchmark geeft huisartsen inzicht in prestaties

Als praktijkmanager binnen een huisartsenpraktijk houdt u zich dagelijks bezig met de meest uiteenlopende zaken: van het aansturen van het personeel tot het coördineren van interne bedrijfsvoering en van het uitvoeren van arbotaken tot het verbeteren van werkprocessen. Bij deze werkzaamheden zult u ook vaak beslissingen moeten nemen over welke kant de huisarts op wil met de praktijk. Goed onderbouwde financiële analyses maken dat makkelijker. Om praktijkmanagers en huisartsen richting te geven bij het nemen van belangrijke beslissingen werken wij met benchmark analyses waarbij wij uw gegevens analyseren ten opzichte van de normpraktijk.

Lees verder

'Voorkom herdeclaratie, dat bespaart veel tijd'

De administratieve lastendruk bij huisartsen is groot. Een voorbeeld hiervan is het verwerken van retourinformatie na  declaratierondes en het opnieuw indienen van de nota's bij de zorgverzekeraars oftewel het herdeclareren.  Controle vooraf op COV, ION en verrichtingen bespaart de huisarts een hoop tijd. Voor een goede controle is zowel kennis van het HIS als het gehele proces nodig.  En die kennis ontbreekt soms of er is gewoonweg te weinig tijd voor. Daarom ondersteunt Alexandré huisartsen in dit administratieve proces en werkt samen met ervaren praktijkmanagers. Om u meer inzage te geven in de ondersteuning bij het declareren en herdeclareren gingen wij in gesprek met praktijkmanager Wilhelmien Glaudemans. Zij werkt al meer dan 25 jaar als doktersassistente in Rosmalen. Inmiddels wisselt ze die rol af met haar functie als praktijkmanager en bestaat haar werk grotendeels uit de financiële administratie. 

Lees verder

Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) onder de loep

Al enkele jaren wordt erover gesproken; het korten van pensioen en dan in het bijzonder het pensioen van de PFZW (pensioenfonds Zorg en Welzijn), mede omdat dit een van de grotere beroepspensioenfondsen is. Maar wat bepaalt of er gekort moet worden op de pensioenen? Om die vraag te beantwoorden is het van belang om eerst te weten hoe het pensioenstelsel in elkaar zit en wat de bijbehorende termen als bijvoorbeeld dekkingsgraad inhouden.

Lees verder

Goodwill in de huisartsenmarkt: een bijzonder spel

Nadat wij twee jaar geleden concludeerden dat ‘goodwill langzaam terug keert’ in de huisartsenmarkt, is het hoog tijd voor een update.Om te beginnen met het positieve nieuws; het mechanisme dat huisartsen een vergoeding mogen ontvangen voor het overdragen van de door hen opgebouwde praktijk wordt doorgaans geaccepteerd. Helaas is er ook een grote MAAR: er heerst nog een behoorlijke krampachtigheid in de markt om hier dan ook een realistisch bedrag voor te vragen c.q. te ontvangen.

Lees verder

Vooraankondiging upgrade Afas koppeling met Medicom/Pharmacom

Per oktober voeren wij een upgrade door in onze boekhoudkoppeling tussen Afas en Medicom/Pharmacom. Met onze koppeling zet u maandelijkse alle debiteuren- en financiële bestanden uit Medicom / Pharmacom automatisch in de Afas boekhoudsoftware. Dit gebeurt middels onze Converter software die ook alle kostenplaatsen en nummering van de debiteuren en facturen automatisch kan aanpassen. Wilt u alvast meer informatie over onze koppeling? Neem dan contact op.  

Lees verder

Groei in digitalisering huisartsenpraktijk, maar nog genoeg te winnen

De coronacrisis heeft de afgelopen maanden veel teweeg gebracht. Waar organisaties zich eerst stapvoets bewogen richting werken op afstand, werd dit in één klap een zaak van alledag. Ook huisartsenpraktijken moesten aan een snelle digitaliseringsslag geloven. We zagen huisartsen overschakelen naar digitale consulten via telefoon, videobellen of chat. Maar als het gaat om digitalisering ligt er nog een wereld aan potentie voor huisartsen open. We bespreken in dit artikel een aantal mogelijkheden en de voor- en nadelen van digitale zorg. 

Lees verder

Controle berekening toeslag kinderopvang kan lonen

Door onjuiste verwerking of opgave van kinderopvanggegevens bij de belastingdienst kunt u flink wat toeslag mislopen. Ons advies is dan ook om na ontvangst van de definitieve berekening door de belastingdienst altijd zelf een controle toe te passen. Ook tussentijds als er gegevens wijzigen. Bij de administratievoering van onze klanten merken wij namelijk nog vaak genoeg dat er gegevens onjuist zijn en dat na herberekening en bezwaar de toeslag in positieve zin wordt bijgesteld.Het kan dus lonen om de berekening te controleren. 

Lees verder

‘Praktijkopvolger moet wel in je straatje werken’

Het goed overdragen van de zorg aan een praktijkopvolger is van groot belang voor huisartsen. Hele generaties en families zien zij langs komen. En met sommige patiënten bouwen ze een hechte band op. Cruciaal dat de opvolger een enigszins gelijke visie heeft op de zorg als de vertrekkende huisarts. Ronald van Gastel weet er alles van. Hij nam onlangs afscheid van zijn praktijk in Rosmalen en droeg de zorg voor zijn patiënten over aan zijn opvolger. 

Lees verder

Gaat u uw praktijk overdragen? Voorkom deze fouten!

Of u al jaren uw eigen praktijk heeft of nog maar net bent gestart: er komt een moment dat u uw praktijk gaat overdragen. Hierbij komt veel kijken: een juiste opvolger vinden, tot een goede prijs komen en de praktische overdracht zijn slechts een paar voorbeelden. Er zijn dan ook veel facetten bij het overdragen van een praktijk waarin het fout kan gaan. We hebben de meest voorkomende fouten voor u op een rij gezet en geven tips om vervelende gevolgen te voorkomen.

Lees verder

Huisartsenpraktijk overdragen? Dit komt erbij kijken.

Speelt u met de gedachte om binnenkort te stoppen met uw eigen huisartsenpraktijk? Realiseert u zich dan dat het goed is om tijdig te starten met stoppen. Het overdragen van uw praktijk is niet zomaar iets. Waarschijnlijk heeft u jarenlang met veel passie uw werk vervuld en gebouwd aan iets wat u zeer dierbaar is: uw eigen praktijk. In dit artikel geven wij u tips over zaken die u niet moet vergeten.

Lees verder

Financiele plannen zonder zorgen met een liquiditeitsprognose

Zonder goed inzicht in toekomstige ontvangsten en uitgaven kunt u geen weldoordachte financiële beslissingen nemen. Neem investeringen in uw bedrijfspand of opleidingstrajecten. Kostbare zaken die vragen om toekomst- en beleidsplanning. Het zou jammer zijn als u twijfelt over de juiste keuze of onrustig bent over een goede financiële afloop. Een liquiditeitsprognose geeft direct overzicht in waar u staat en kan u zakelijk meer rust geven.  

Lees verder

Grote veranderingen in kleine ondernemersregeling (KOR) per 1/1/2020

Vanaf januari 2020 verandert de KOR rigoureus. De KOR regeling heeft betrekking op de BTW voor kleine ondernemers. U kunt er als ‘kleine’ ondernemer zelf voor kiezen of u gebruik wilt maken van deze regeling. Om mee te doen moet u zich zelf aanmelden bij de belastingdienst. Het kan fiscaal interessant zijn voor u om mee te doen met de regeling aangezien er een hoop gaat veranderen.

Lees verder

Prinsjesdag 2019: De belangrijkste wijzigingen in de wetgeving van 2020

Prinsjesdag 2019 is geweest en dat betekent dat de miljoenennota en de daarbij behorende belangrijkste maatregelen in 2020 bekend zijn. In dit blog behandelen we de belangrijkste wijzigingen voor de ondernemende zorgverlener.

Lees verder

Voorlopig pensioenakkoord en pensioenkortingen: de huidige stand van zaken

Verschillende media kwamen recent naar buiten met het nieuws dat de gemiddelde dekkingsgraad van de pensioenfondsen onder de 100% is gedaald en dat de kans op kortingen flink is gestegen. Met name de twee grootste pensioenfondsen (ABP en PFZW) zijn de afgelopen tijd flink onder de loep genomen door de verschillende media. Daarnaast ligt er een voorlopig pensioenakkoord na 9 jaar onderhandelen. Wat houdt dit voorlopige pensioenakkoord in? Waarom worden er waarschijnlijk pensioenkortingen doorgevoerd? Wat betekend dit voor de verschillende pensioenfondsen van (medewerkers van) tandartsen, huisartsen en apothekers?

Lees verder

Meer of minder marktwerking in de zorg?

Waar de één roept dat marktwerking in de zorg is doorgeslagen, roept de ander weer dat het goed is voor de kwaliteit van de zorg. Dit onderwerp blijft veelbesproken en wordt aangewakkerd door onder andere faillissement van twee ziekenhuizen eind 2018. Ook spreken diverse partijen zich uit naar aanleiding van de recente uitspraak van minister de Jonge om marktwerking juist weer in te perken. In dit blog leggen we de verschillende visies over vercommercialisering van de zorg naast elkaar.

Lees verder

De praktijkmanager als rechterhand van de huisarts

“De praktijkmanager speelt een belangrijke rol bij de bedrijfsvoering van een huisartsenpraktijk”, stelt Paulien den Arend. Alexandré Finance ging in gesprek met Paulien, voormalig praktijkmanager en mede-eigenaar van apotheekhoudende huisartsenpraktijk Exloo-Valthe. Zij vertelt over het fungeren als rechterhand van de huisarts, het zicht houden op de financiën en het ontstressen van de overvolle huisartsenagenda.

Lees verder

De huidige medicijntekorten en het preferentiebeleid

De laatste maanden van 2018 kwam het regelmatig voorbij in het nieuws: het tekort aan de meest gebruikte anticonceptiepil in Nederland. Veel vrouwen konden de pil niet meer verkrijgen bij de apotheek en moesten noodgedwongen overstappen op een ander anticonceptiemiddel. De pil is niet het enige medicijn waar een tekort aan was in 2018. Ook Parkinsonpatiënten kwamen in de problemen en mensen met een te hoog cholesterolgehalte moesten uitwijken naar alternatieven.

Lees verder

Pensioenregeling apothekers goed op koers

BPOA voorzitter Annelien van Groningen aan het woord.

‘BPOA heeft al degressieve opbouw, de solidariteit van jong naar oud is hiermee verminderd’

Lees verder

Preferentiebeleid mede oorzaak van confrontaties in de apotheek

Patiënten met herhaalrecepten zijn zeer regelmatig de dupe van medicijnwisselingen en dat levert frustraties op: ‘de doosjes vliegen  regelmatig door de apotheek’

Lees verder

Apothekers gedupeerd door uitgiftes 'medische noodzaak'

Bij een te hoog gehalte aan medicijnuitgiftes met ‘medische noodzaak’ of medicijnen met ‘besparingspotentieel’ lopen apothekers kans op slechtere contractvoorwaarden met de zorgverzekeraars. Apothekers hebben geen invloed op deze voorschrijvingen, maar draaien wel op voor de nadelige prijsafspraken.

Lees verder

De comeback van goodwill in de huisartsenmarkt: een gezonde ontwikkeling

Het Goodwillfonds is al tijden een veelbesproken onderwerp binnen de huisartsenmarkt. Er heerst vaak twijfel en verwarring over het wel of niet mogen uitkeren van goodwill. Sinds 1985 verbiedt de overheid om goodwill te vragen bij de overdracht van een huisartsenpraktijk. Het werd zelfs wettelijk vastgelegd. Wat dat in de praktijk betekent? Dat wanneer een huisarts zelf goodwill had betaald en daarvoor een uitkering van het Goodwillfonds ontvangen had, hij geen goodwill meer mocht vragen bij zijn praktijkoverdracht. In 2002 keerde het Goodwillfonds voor het laatst een dergelijke uitkering uit.

Lees verder

Praktijkhouders; alleen zorgverlener of ook ondernemer?

Huisartsen en tandartsen hebben, naast de zorg voor hun patiënten, te maken met allerhande vraagstukken waarvoor ze zakelijk onderlegd moeten zijn. Arbeids- en huurcontracten, contacten met leveranciers, accountants, verzekeraars, onderhandelingen met banken en kredietverleners etc. Ze zijn niet alleen zorgverlener, maar hebben een praktijk draaiende te houden waarbij ondernemerschap onontbeerlijk is. Uiteindelijk worden huisartsen en tandartsen ook door de fiscus, overheid, kredietverleners èn patiënten beoordeeld als ondernemer. 

Lees verder

Openstaande posten binnen uw apotheek? Dit is hoe wij de afhandeling verzorgen!

In gesprek met Josianne Verdoes, teammanager en controller bij Alexandré Finance over het debiteurenbeheer binnen apotheken.

Lees verder

Juiste ondernemingsvorm kan zorgverleners fiscaal voordeel opleveren

Cynthia Kiewiet studeerde in 2019 af aan het Windesheim College (HBO Financial Services Management) en onderzocht voor haar afstudeerstage  de  fiscaal meest gunstige ondernemingsvormen voor zorgverleners.

Lees verder

Fiscaal voordeel voor huisartsen en apotheekhoudenden

Huisartsen en apotheekhoudenden kunnen fiscaal voordeel behalen als ze zich goed laten adviseren. 

Mark Paalman is dit nieuwe jaar goed begonnen met promotie naar directeur en mede-eigenaar van Alexandré Finance. Was hij voorheen naast fiscaal adviseur ook nog teammanager, nu kan hij zich volledig focussen op zijn adviesfunctie en het strategische beleid van Alexandré. In dat beleid is een grote rol weggelegd voor digitalisering, ofwel het automatiseren van alle gebieden in de financiële administratie. Samenwerkingen met andere pakketten zoals Speedbooks, Dizzydata, koppelingen met zorgsystemen, volledig digitale aanlevering van gegevens en dashboards van waaruit de klant overzicht en toegang heeft tot alle financiële diensten van Alexandré. ‘We streven naar een koppositie binnen de groep van geautomatiseerde aanbieders met nog veel meer gebruiksgemak voor onze klanten.’

Lees verder

Pensioenfondsen Apothekers (SPOA) vs Huisartsen (SPH): wat zijn de verschillen?

Eind 2017 hebben BPOA leden (de ca. 30 aanwezigen bij de algemene ledenvergadering) ingestemd met het aanpassen van de pensioenregeling. Dat was nodig omdat de premies niet meer voldoende waren voor de pensioenopbouw van 2018. Hoe kan het dat na kortingen op het pensioen in 2011, 2012, 2013 en 2014, er in 2018 een aanpassing van het beleid moet komen om te voorkomen dat er weer gekort moet worden? Hoe kan het dat andere pensioenfondsen hier niet mee zitten? Zo heeft SPH geen kortingen hoeven doorvoeren tijdens de crisis en heeft het een dekkingsgraad dat ruim boven de wettelijk verplichte marge ligt (waardoor de kans klein is dat SPH in de nabije toekomst een korting hoeft door te voeren voor haar leden). Om tot een verklaring te komen zal ik daarom in dit artikel een vergelijking trekken tussen SPOA en SPH.

Lees verder

"Erken de rol van apotheker als zorgverlener!"

Alexandré Finance in gesprek met apotheker Martin Gouw van Alphega Apotheek Borgele in Deventer.

Er is voor een apotheker geen mogelijkheid tot het rekenen van een consulttarief, maar wel tijd voor uitgebreid advies en een signaleringsfunctie bij onder andere therapieontrouw. En dus rijst de vraag: waarom ontvangt een apotheker geen vergoeding voor zijn rol van zorgverlener en andere zorgaanbieders wel?

Lees verder

Betaalt u niet teveel voor de huisartsenpraktijk?

U bent benaderd als potentiële kandidaat voor de overname van een huisartsenpraktijk. Of u bent zelfs al in onderhandeling. Dan komt vroeg of laat de prijs van de praktijk ter sprake. Alexandré Finance krijgt zowel van verkopende als kopende partijen vragen over de juiste waarde van een praktijk. “Vraag ik niet te weinig voor mijn praktijk?” of “betaal ik niet teveel voor deze praktijk?” wordt er dan gesteld. In dit artikel willen wij de kopende partij attenderen op enkele zaken die een rol spelen bij de waardebepaling van een praktijk.

Lees verder

Zakelijk in de zorg: interview met Janina Prins

Zzp’er Janina Prins begon ooit als huisartsassistente, maar koos na enkele jaren voor een commerciële baan in het bedrijfsleven. Als gedreven salesmanager kwam ze volledig tot haar recht en organiseerde onder andere bedrijfsevenementen. Nu verleent ze vanuit haar eigen bedrijf uiteenlopende diensten, van marketing- en communicatieadvies tot huisartsenondersteuning. Alexandré Finance ging met Janina in gesprek en was vooral benieuwd naar de toegevoegde waarde die zij met haar zakelijke achtergrond biedt aan de zorgsector.

Lees verder

Pensioenfondsen: Huisartsen staan sterk, tandartsen prima, apothekers zwak en tandtechniek het zwakst

Het Pensioenfonds. Waar staan we nu?

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat, ondanks een stijging sinds 2012, in 2016 nog steeds maar 50% van de Nederlanders vertrouwen heeft in pensioenfondsen. Dit percentage is beduidend lager dan het vertrouwen in bijvoorbeeld banken en verzekeraars. Hoe komt dit?

Lees verder

Een huisartsenpraktijk managen? Deze vaardigheden zijn vereist

Een huisartsenpraktijk vraagt veel organisatorische activiteiten. Een praktijk wordt daarom vanuit alle gebieden gezien als een organisatie, bijvoorbeeld door de zorgverzekeraar, de patiënt en de overheid. En een organisatie; daarin moet gemanaged worden. Specifiek voor huisartsenpraktijken komt daarbij dat zorg zowel kwalitatief als kwantitatief geborgd moet zijn. Mede deze borging zorgt ervoor dat praktijken andere vaardigheden vereisen dan welk bedrijf dan ook. Maar aan welke vaardigheden moet u dan eigenlijk denken?

Lees verder

Als huisarts met pensioen: zo voorkomt u een pensioengat

Na veel jaren hard werken in uw eigen praktijk, is het dan bijna zover: uw pensioen. Wellicht ziet u uzelf al verre reizen maken, eindelijk meer ruimte voor uw hobby of veel tijd doorbrengen met familie en vrienden. Een goed vooruitzicht! Toch kan dit ideale plaatje behoorlijk tegenvallen. Heeft u straks namelijk voldoende inkomen om dit te realiseren? Of heeft u last van een pensioengat?

Lees verder

Tips bij de verkoop of overname van een huisartsenpraktijk [NIEUWE WHITEPAPER]

De overname van een huisartsenpraktijk is een complex proces. Uit een recent onderzoek van NIVEL bleek dat met name de startende artsen die een praktijk overnemen, kennis en informatie hierover missen. Gedurende de opleiding wordt hier weinig aandacht aan besteed, dus er is behoefte aan informatie. De artsen die hun praktijk verkopen, hebben echter ook behoefte aan ondersteuning. Vaak wordt een adviseur ingeschakeld om te helpen bij het proces, de te selecteren kopers, de financiële situatie etc.

Om op een toegankelijke manier verschillende zaken te belichten die komen kijken bij een overname en zowel de stoppende arts als degene die de praktijk overneemt handvatten te bieden, heeft Alexandré deze whitepaper geschreven. Dit kunt u verwachten:

Lees verder

Mis nooit zorgnieuws!

Schrijf u in om maandelijks onze updates te ontvangen.